Annonce
Aarhus

Cyklismen eksploderer: Cyklisterne giver Aarhus store udfordringer

Skolegade er et af de steder, hvor der kan blive alvorlige problemer, hvis mængden af cyklister stiger yderligere de kommende år. Flere læsere peger på, at den smalle gade allerede i dag er en flaskehals. Foto: Jens Thaysen

Antallet af cyklister i landets næststørste by er vokset kraftigt de senere år - og en kraftig stigning er på vej. De mange trafikanter på to hjul giver byen udfordringer.

Annonce

Gå en tur i Mejlgade, i Frederiks Allé eller på Ringgadebroen: Alle steder er der cyklister, cyklister, cyklister.

Stille og roligt har de erobret bybilledet.

Siden 2000 er cykeltrafikken i Aarhus steget med 32 procent.

Især de senere år er det gået stærkt. Siden 2011 er cykeltrafikken i landets næststørste by - trods bakker og et uindfriet valgløfte om medvind på cykelstierne - steget med 18 procent.

Og nej, der er ikke bare tale om en landsdækkende tendens, som også rammer Aarhus. I samme periode steg cykeltrafikken på landsplan kun med to procent.

Så Aarhus hjuler derudad - og det går stærkere og stærkere. I kommunens nye forslag til Cykelhandlingsplan 2017 forudser embedsmændene, at mængden af cyklister vil vokse med yderligere 20 procent de næste fire år.

Hvordan harmonerer det med en Mejlgade, som med kommunens egne ord er ved at blive kvalt i cyklister? Og en Frederiks Allé, hvor der sker masser af uheld på de smalle cykelstier? For blot at nævne et par eksempler.

Byens travle cykelveje

Så mange cykler hver dag på byens travleste strækninger:


  • Mejlgade: 10.000
  • Frederiks Allé: 8.000
  • Langelandsgade ved Ringgaden: 5.000
  • Vestre Ringgade ved Viborgvej: 4.900
  • Ringgadebroen: 4.100
  • Frederiksgade: 4.000
  • Paludan Müllers Vej ved Langelandsgade: 3.800
  • Randersvej ved Ringvejen: 3.600
  • Risskovstien ved Skovvejen: 2.900
  • Carl Blochs Gade: 3.200
  • Silkeborgvej ved Ringgaden: 3.100
  • Strandvejen ved Marselis Boulevard: 2.000
  • Brabrandstien: 2.000

Kilde: Aarhus Kommunes trafiktællinger 2015.
Annonce

Smalle cykelstier

Det harmonerer ikke så godt, mener Anders Nielsen, bestyrelsesformand i Cyklistforbundets Aarhus-afdeling. Hans budskab er: Det kommer til at kræve arbejde og penge, hvis Aarhus skal gøres klar til så mange cyklister.

- Der er mange steder i byen, hvor det endnu ikke er sikkert at cykle. Der skal skabes mere plads, siger han.

Et af problemerne er Frederiks Allé. Her kører der hver dag på gadens smalle cykelstier 8.000 cyklister. Nogle af dem kommer til skade, fordi de enten kører ind i fodgængere eller andre cyklister.

- Problemet er ikke blevet mindre af, at mange børnefamilier har anskaffet sig ladcykler. Cykelstierne i gaden er blevet lavet for smalle. Men det vil altså koste 40 mio. kr. at lave gaden om. Det svarer til de penge, der indtil videre er afsat til hele cykelhandlingsplanen, så der er alt for få penge at gøre godt med, mener Anders Nielsen.

En ny cykelhandlingsplan skal gøre forholdene bedre for byens cyklister. Det er der behov for, mener Cyklistforbundet i Aarhus. Foto: Jens Thaysen

Annonce

40 mio. kr. på vej

Kommunens cykelekspert, Pablo Celis, er godt klar over, at byen står over for udfordringer, hvis den skal huse 20 procent flere cyklister.

Han har selv en ønskeliste med strækninger, som der trænger til at blive gjort noget ved. Han efterlyser blandt andet en udbygning af hele den rekreative stiforbindelse fra nord til syd langs de bynære havnearealer.

Han peger også på, at ruten Knudrisgade/Nørregade/Vesterbro Torv/Vesterbrogade kunne gøres mere sikker.

- Mange cyklister bruger den rute, og den kan være en særdeles farlig og utryg oplevelse, mener han. Han peger også på, at cyklister med mellemrum bliver klemt af biler og busser på Banegårdspladsen og ved Rådhuspladsen.

I byrådet er der tilsyneladende lydhørhed over for cyklisternes behov. I hvert fald nogle af dem:

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) foreslår i sit oplæg til de kommende budgetforhandlinger, at der skal afsættes 40 mio. kr. til den nye cykelhandlingsplan.

Pengene skal bruges til sikring af de eksisterende cykelruter, nye stier, cykelparkering og andre tiltag, som fremmer brugen af cyklen som transportmiddel.

Vi stillede en række århusianske cyklister spørgsmålet, "hvordan synes du, det er at cykle i Aarhus." Herunder kan du se, hvad de svarede.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Tyve stjal pengeskab fra skole

AGF

AGF-medaljer solgt for formue - og så smed sælger lige en spillertrøje oven i handlen

AGF

Ingen Benjamin længere: Hvidt har taget store skridt i AGF

Aarhus For abonnenter

Forråelse i ældreplejen: - Det er aldrig et spørgsmål om, at nogen er onde

Annonce