Annonce
Aarhus

Cyklister, fodgængere og politi advarer mod nyt løbehjul: 'Meget betænkeligt'

Går det som i Frankrig, bliver el-kørehjul på delebasis en succes i Aarhus. Alene i 2017 blev der solgt 1,3 millioner el-løbehjul. Her er et af dem på vej over Champs-Elyssees.Foto: REUTERS/Charles Platiau

Som forsøg bliver motoriserede løbehjul lovlige. Flere firmaer klar til at tilbyde dele-ordninger. Men spor fra udlandet skræmmer.

Annonce

AARHUS: Der er racercykler med mænd og kvinder i stramt lycra i sadlen.

Der er også ladcykler, el-cykler, bedstemorcykler og helt ordinære jernheste.

Fra nytår skal alle de mange cyklister i Aarhus vænne sig til at dele pladsen på cykelstierne med et helt nyt transportmiddel: Elektriske løbehjul, der kan køre 20 kilometer i timen.

Et bredt flertal i Folketingets transport-, bygnings- og boligudvalg besluttede torsdag at lovliggøre motoriserede løbehjul som forsøgsordning.

Sammen med motoriserede skateboards og selvbalancerede køretøjer, i øvrigt.

Efter alt at dømme kommer lovliggørelsen til at betyde elektriske løbehjul i massevis.

Flere firmaer har allerede meldt deres interesse i at tilbyde dele-løbehjul i Aarhus Kommune. Altså en ordning a la de dele-cykler, der har været en århusiansk realitet i snart mange år.

Løbehjul med motor

Fra 1. januar og som forsøgsordning bliver det lovligt at køre på motoriseret løbehjul.

Kørslen skal foregå på cykelsti.

Løbehjulet skal føre samme lys som en cykel. Lyset skal altid være tændt.

Løbehjulet må højst køre 20 kilometer i timen.

Føreren skal være fyldt 15 år. Men hvis føreren ledsages af en myndig person og kørslen foregår på skiltede lege- og opholdsområder må løbehjulet føres af personer under 15 år.

Annonce

En dille verden over

Går det, som det går i de lande, der allerede har introduceret dele-løbehjul, bliver ordningen særdeles populær.

I Frankrig blev der ifølge DR solgt 1,3 millioner elektriske løbehjul i 2017, og på verdensplan skulle der køre 80 millioner el-løbehjul rundt.

De mange el-løbehjul har ført til masser af uheld, ulykker og dødsfald.

Alene i Frankrig er fem mennesker blevet dræbt og 284 såret på løbehjul og rulleskøjter. Langt de fleste ulykker skyldtes elektriske løbehjul.

I USA, hvor ideen om at tilbyde dele-løbehjul opstod, har der også været talrige dødsulykker, og avisen USA Today har regnet ud, at risikoen for at dø på et løbehjul er dobbelt så høj som på en cykel.

Annonce

I kø for at advare

Det skortede da heller ikke på advarsler til politikerne, da forslaget om at lovliggøre de motordrevne løbehjul var i høring.

Rigspolitiet, Dansk Fodgængerforbund og Cyklistforbundet står i kø for at advare mod løbehjulene.

Også vognmændenes interesseorganisation, DTL Danske Vognmænd, er bekymret.

Vognmændene synes nemlig, at forholdene på cykelstierne er kaotiske nok, som de er.

"Antallet af distraktioner i form af telefoner, sms'er, musik og podcasts, gps'er, pulsmålere, hastighedsmålere og meget andet indgår nu som hvermandseje på cykelstierne og i bybilledet," står der i Danske Vognmænds høringssvar.

Rigspolitiet kalder det "meget betænkeligt" at tillade el-løbehjul på cykelstier.

"Det er Rigspolitiets opfattelse, at disse køretøjstyper overvejende bør anses som legetøj, og at det vil medføre en øget risiko for uheld med alvorlig tilskadekomst eller dødelig udgang at introducere de omhandlede køretøjstyper i et til stadighed mere intensiveret trafikbillede".

Annonce

Opmærksom på farerne

I Aarhus Kommune er forvaltningschef, Luise Pape Rydahl, opmærksom på farerne ved de elektriske løbehjul.

- Vi skal have fokus på, hvordan man skal færdes på løbehjulene. Det er noget, vi skal have drøftet med politiet, så vi kan kommunikere, så alle kender de regler, der gælder, siger Luise Pape Rydahl.

Hos Østjyllands Politi har lederen af færdselsafdelingen, Amrik Chadha, ikke nogen mening om løbehjulene.

- Vi har jo ikke nogen erfaring med dem, siger han.

Annonce

Kaotisk start

I San Fransisco begyndte den første dele-løbehjuls-ordning kaotisk

Ud fra princippet "Spørg ikke om lov først. Bed om tilgivelse bagefter" introducerede firmaerne Lime og Bird dele-løbehjul uden på forhånd at spørge om lov eller blot orientere bystyret.

Resultatet var, at San Franciscos gader flød over med løbehjul, som brugerne havde smidt fra sig. Og som Lime og Bird ikke samlede ind. Samtidig kørte der løbehjul overalt, fordi ingen regler regulerede kørslen.

Enden på balladen blev, at San Franciscos bystyre udstedte forbud mod løbehjulene, mens det strikkede nogle regler sammen.

Annonce

Koncessionsaftale

Princippet om ikke at spørge om lov blev også bragt i anvendelse i København, da Lime i oktober pludseligt og uden varsel introducerede en dele-ordning med 200 elektriske løbehjul.

Et pilotprojekt kaldte Lime ordningen, der blev standset efter fire dage, da politiet truede med bøder på 1.000 kroner til den, der kørte på de dengang ulovlige el-løbehjul.

Så kaotisk kommer det ikke til at gå i Aarhus.

- Vores plan er at tage tyren ved hornene fra start og lave en koncessionsaftale som den, vi har med delecyklerne, siger Luise Pape Rydahl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Aarhus

Dagens corona-tal: Ja tak - lad os bare få flere af den slags meldinger

Annonce