Annonce
Østjylland

Cyklistforbundet: 222 farlige steder på randrusianske veje

Mette Holleufer er her som så ofte før på vej op ad Østervold. "Det kan godt være en udfordring på grund af mange skævt liggende fliser, som ovenikøbet bliver spejlglatte, når det regner," siger hun og peger videre på Vestervold lige ud for Bjørn Nørgaards byport. Der har længe ligget en stor cementklat, som gør, at man er nødt til at slå et sving ud på kørebanen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Dansk Cyklistforbund har netop offentliggjort et interaktivt kort, som bygger på indberetninger fra cyklister landet over. Kortet viser i alt 3866 steder og strækninger, som skaber utryghed og bekymring, og 222 af disse findes i Randers Kommune. Kommunen vil i samråd med den lokale afdeling af cyklistforbundet nu vurdere på kortet.

Randers: Randers Kommune kunne på et netop udsendt kort fra Dansk Cyklistforbund godt ligne et udsnit af den prikkede bjergtrøje, som bæres af Tour de France feltets bedste klatrer. På kortet er med små, røde pletter angivet samtlige de steder og strækninger, som cyklister på opfordring fra forbundet har meldt ind som farlige eller utrygge steder at færdes på cykel.

I alt har danske cyklister peget på knap 4000 for cyklister farlige eller utrygge steder, og 222 af disse steder ligger spredt ud over hele Randers Kommune. Kortets data bygger med andre ord ikke på offentlige statistikker, men udelukkende på cyklisters personlige erfaringer. Alligevel viger Klaus Bondam, der er direktør i Dansk Cyklistforbund, ikke tilbage for at kalde de mange indberetninger for skræmmende læsning.

- Kortet dokumenterer, hvad vi har sagt i flere år. Der er behov for massive investeringer i cykelinfrastrukturen i Danmark. Folk er dybt bekymret for liv og førlighed. Mange steder henvises der til tidligere ulykker, hvor cyklister er dræbt eller kommet til skade, siger Klaus Bondam.

Kortet er blevet til på baggrund af helt nøjagtigt 3866 indberetninger, som hver især er repræsenteret ved en rød plet, og hvis man klikker på pletten, dukker en tekst op, som fortæller, hvori bekymringen for netop det pågældende sted ligger. Generelt - og det gælder også for Randers - går kritikken for mere end to tredjedeles vedkommende på manglende cykelstier samt kryds og sving, hvor man føler sig utryg ved at cykle. Den sidste lille tredjedel handler om blandt andet mangelfuld vedligeholdelse af cykelstier, dårlig belysning og for ringe oversigt over eksempelvis et kryds.

I eksempelvis Randers midtby er blandt andet Vestervold og Østervold nævnt. Vestervold for manglende cykelstier og meget tæt trafik, og Østervold for skævt liggende fliser, der bliver glatte i regnvejr.

Vestervold er et af de steder, hvor der efterlyses cykelsti, og den er på vej takket være medfinansiering fra en statslig cykelpulje. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Statslig opgave?

Klaus Bondam peger på, at når de mange indmeldinger bør give grund til alvorlig bekymring, skyldes det ikke mindst, at kortets data underbygger de seneste års statistikker over ulykker med cyklister involveret. I 2018 kom således 16 procent flere cyklister alvorligt til skade, lettere til skade eller blev dræbt i trafikken sammenlignet med 2017.

- Det går den forkerte vej med trafiksikkerheden for cyklister. Mens det bliver mere og mere sikkert at være bilist, går det den anden vej for cyklister. Sådan har udviklingen været gennem flere år, og det kan vi som samfund simpelthen ikke være bekendt, siger Klaus Bondam, der ikke mener, det bør være op til kommunerne alene at bedre vilkårene for cyklister.

- Selvfølgelig skal staten tage ansvar, når det handler om at binde arbejdspladser, børneinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og boligområder sammen med god og sikker cykelinfrastruktur på tværs af kommunegrænserne. Der er jo heller ingen, der forestiller sig, at kommunerne selv finansierer alle vejprojekter eller de dele af en motorvej, der går gennem kommunen, lyder det fra cyklistforbundets direktør.

Det er Frank Nørgaard (DF), der er formand for miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune, enig i, men siger samtidig:

- Men hvis pengene i givet fald bliver taget fra det beløb, der er afsat til udbygningen af E45, er jeg imod. Her skal man gå på to ben, siger Frank Nørgaard og minder om, at Randers allerede har gang i flere tiltag, som skal gavne cyklisterne.

Annonce

Ny cykelpulje, ja tak

I den kommunale forvaltning kalder ingeniør Birgit Berggrein, der er projektleder for Randers Cykelby, cyklistforbundets tiltag for spændende.

- Og vi vil helt sikkert kigge på kortet, men jeg kan forstå, at forbundet vil sende materialet ud til samtlige deres lokalforeninger, som så vil vurdere på det og komme med anbefalinger til deres respektive kommuner. Vi har jo i forvejen selv en fornemmelse af, hvor det halter med sikkerheden, men vi vil da gå i dialog med cyklistforbundet om kommende tiltag, siger hun.

Birgit Berggrein vil ikke overraskende også hilse flere statslige midler velkommen. Gerne i form af en ny cykel-pulje á la den, som har finansieret 40 procent af for eksempel et projekt i Spentrup, Harridslev og Fårup med at etablere "sikrere skolekorridorer", ligesom også kommende cykelstier på Vestervold vil være finansieret af penge fra puljen.

Annonce

Se kortet her

 

Annonce
Aarhus For abonnenter

Ramt af Parkinson: Marianne og Peter bokser for at forlænge livskvaliteten

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Tingager er for tiden ude i kulden i AGF: - Jeg har ikke været god nok, men det er jeg nu

Byudvikling For abonnenter

Beboerprotester hjalp: Fem lokalområder skal alligevel ikke have nye parcelhuse

Debat

Rambøll efterlyser handling: Aarhus Kommune kan tage hårdere fat i klimaindsatsen

Debat

Stiften mener: Tillykke til DIF og Michael Laudrup, men hvad skal vi bruge kåringen til?

Aarhus

Politiker beskyldes for sexchikane: Nu trækker han sig

Aarhus For abonnenter

Fra rundkørsel til cafétorv: Filmfotograf fra Frederiksbjerg vil skabe sydlandsk stemning på central kirkeplads

Sport

JV erfarer: Thomas Mogensen stopper karrieren og fortsætter i SønderjyskE i ny rolle

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Aarhus

Ville være endt som asfalt: Stine laver møbler af overskudsmarmor fra stenproduktionen

Kultur For abonnenter

- Min fars sygdom har lært mig at være til stede med det besværlige i stedet for at flygte

Alarm 112

Voldsom brand i villa: Overetagen er helt væk

Aarhus For abonnenter

Pludselig en dag startede Banedanmark den store motorsav:  - Nu er det som at have et tog kørende i baghaven

Alarm 112

Fodgænger ramt af bil i område med stort biltræf

Annonce