Annonce
Udland

Dødstallet efter coronavirus overstiger 100 i Kina

Stringer/Reuters
Virusset har dræbt yderligere 24 personer, hvormed det samlede dødstal i Kina er på 106, oplyser myndigheder.

Coronavirusset har nu dræbt over 100 mennesker i Kina. Således er dødstallet oppe på 106, mens der er opdaget knap 1300 nye tilfælde.

Det oplyser de kinesiske myndigheder tirsdag.

Sundhedsmyndighederne i den centrale Hubei-provins, hvor virusset stammer fra, oplyser, at yderligere 24 mennesker er døde. Samtidig er 1291 flere personer blevet smittet.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Dermed er det samlede antal bekræftede smittetilfælde på tværs af Kina over 4000.

Der er også bekræftet tilfælde af virusset i Japan, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Nepal, Vietnam, Canada, Saudi-Arabien, Singapore, USA, Frankrig og Australien.

Og så sent som mandag aften bekræftede sundhedsmyndighederne i den tyske delstat Bayern det første tilfælde af coronavirus i Tyskland.

Den smittede er en mand fra Starnberg-området, der ligger omkring 30 kilometer sydvest for storbyen München.

Manden er i isolation, og hans tilstand er stabil.

Virusudbruddet menes at stamme fra et marked i den centrale kinesiske by Wuhan, hvor der angiveligt sælges både rotter, slanger og pindsvin.

Kina meddelte søndag, at det nu er totalt forbudt at handle med vilde dyr i landet på grund af coronavirusset.

De kinesiske myndigheder udvidede søndag drastiske restriktioner på rejser i landet som led i bestræbelserne på at forhindre yderligere spredning af virusset.

Virussets evne til at sprede sig synes ifølge kinesiske sundhedsmyndigheder at være blevet stærkere, selv om det ikke er lige så stærkt, som sars var.

Coronavirusset blev første gang opdaget i Wuhan i midten af december.

Mandag opfordrede Udenrigsministeriets Borgerservice i en opdateret rejsevejledning danskere til at være ekstra forsigtige under rejser i Kina.

Borgerservice fraråder fortsat alle ikke-nødvendige rejser til provinsen Hubei.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce