Annonce
Aarhus

Dødsulykke satte dagsorden i byrådet

- Når der holder lastbiler forude, prøver jeg at få en form for øjenkontakt, inden jeg kører forbi. Men det kan være svært, fortalte Juliane Wulff, da avisen talte med hende og andre cyklister om at cykle i det farlige kryds ved Nordre Ringgade. Foto: Kim Haugaard

Venstre er hoppet på cyklen og kæmper nu sammen med venstrefløjen for bedre sikkerhed for cyklisterne.

AARHUS: En tragisk dødsulykke i Aarhus 29. august, hvor en 27-årig kvindelig studerende mistede livet på cykel i krydset ved Nordre Ringgade og Nørrebrogade, satte i den grad sit præg på byrådsmødet onsdag aften.

Dødsulykken skete, da en lastbil i et højresving påkørte den unge kvinde, som dermed mistede livet.

- Vi vil aldrig kunne forhindre, at den slags ulykker sker, men vi skal gøre alt, hvad vi kan for at minimere risikoen, var budskabet fra Venstres ordfører Lene Horsbøl.

Annonce
Byrådsmedlem Lene Horsbøl (V) fik overvejende ros for at stille forslag om at forbedre sikkerheden for cyklisterne i Aarhus. Foto: Kim Haugaard

Blå baner

Hun stillede forslag om at male blå cykelbaner i dødskrydset og at Teknik og Miljø skal undersøge hvilke andre kryds, der er farlige, så der med fordel også kan males blå cykelbaner der. Formålet er at gøre bilisterne mere opmærksom på de bløde trafikanters forkørselsret.

Ifølge rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), er forvaltningen allerede i gang med at male blå cykelbaner i det farlige kryds, hvor ulykken skete.

- Jeg er helt enig med Venstres forslag. Og kan ikke se noget grundlag for ikke at bakke det op, sagde rådmanden.

Nye ulykker

Lene Horsbøl tilføjede det akutte behov:

- I morges så jeg en cyklist blive ramt ved Navitas. Og forleden så jeg en bilist køre ind i et lyssignal, hvor der heldigvis ikke kom en cyklist til skade. Så det er godt, at Teknik og Miljø allerede har taget de første skridt til at lave blå baner ved Nordre Ringgade.

Lene Horsbøl mener dog, at byrådet bør kikke kritisk på forslaget til cykelhandlingsplan, som for tiden er i høring.

- Der er forslag om at bruge tre mio. kr. på et cykelbibliotek. Det er en tosset prioritering, for de penge vil vi hellere bruge på cykelsikkerhed. Der er mange steder, hvor asfalten er revnet, og hvor meget koster det at sikre de ti farligste kryds i cykelhandlingsplanen?

Ris og ros til Venstre

Peter Hegner Bonfils (EL) var tydeligvis en smule irriteret over det, han betegnede som Venstres "flip-flop" over nu at gå så varmt ind for cyklisters sikkerhed. Og han ærgrede sig over af flertallet at få afvist Enhedslistens ændringsforslag om at få bedre cykelsikkerhed dækket af puljen til vejforbedringer frem for af puljen til cykelhandlingsplanen.

- Det skriger til himlen, at når cyklister mejes ned, skal forbedringer, der skal skabe bedre sikkerhed for dem, betales af puljen til cykelstier frem for vejforbedringer, mente han.

Jan Ravn Christensen betegnede det omvendt som "fedt", at Venstre meldte sig ind i flokken af cyklistvenlige og cykelglade partier.

- Det er et godt forslag og initiativ fra Venstre. Men det er også supergodt set af Enhedslisten, at pengene skal hentes fra vejforbedringer, for det er absurd, at cyklister skal betale for at skabe sikkerhed, når det er bilisters skyld, mente Jan Ravn Christensen.

Strid om farten

Men den udlægning fik den konservative Steen Stavnsbo på banen:

- Det er ikke altid bilisterne, der er de onde. Det er farligt at sige hvem, der er de skyldige, for vi har en række farlige kryds. Og lad os gøre noget ved dem.

Men den gode vilje var ikke helt nok til at konkludere på. Den kommende valgkamp havde lagt sin ånde ind i lokalet og debatten trak ud i lang tid.

Blandt andet mente Lars Boje Mathiesen (NB), at det var komisk, at alle nu ville gøre noget for cyklisterne.

- Især i lyset af at 30 af 31 medlemmer i byrådet for to måneder siden forringede snerydningen på veje og stier. Det er da absolut noget, der skaber usikkerhed til vinter for cyklisterne.

Rådmand Kristian Würtz svarede, at det var ærgerligt, at en debat, der tager udspring i en dødsulykke, ender med klassisk politisk slagsmål.

- Det er mangel på klasse, mente rådmanden, der ligesom sin partifælle Steen B. Andersen (S) især mener, at trafiksikkerhed øges ved at sænke farten.

Debatten blev derefter sendt til magistraten og kommer til at følges med cykelhandlingsplanen, der er i høring til 6. november.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Se listen og prisen: Kommunen har solgt 32 ejendomme siden 2007

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Annonce