Annonce
Kultur

Da troldfolk blev brændt på bålet: Museet Hex! i Ribe dykker ned i et mørkt kapitel i danmarkshistorien

Hex! Museum of Witch Hunt er en audiologisk oplevelse, hvor man hele tiden er underlagt et ildevarslende lydtapet. Desuden kan man med en lydguide få flere fortællinger om de historiske genstande, begivenheder og personer, som museet beskæftiger sig med. Manden på maleriet, som projektleder Lulu Anne Hansen betragter, er en tysk biskop, der gik under navnet Hexenbrenner. Foto: Birgitte Carol Heiberg
På Hex! Museum of Witch Hunt i Ribe kan du dykke ned i et mørkt kapitel i danmarkshistorien, hvor troldfolk blev brændt på bålet for deres udyder. Ribe var et hotspot for de danske hekseforfølgelser, og det var her, Maren Spliids blev brændt på Galgebakken i 1641.

Kloge koner, hekse og troldfolk. Udøverne af både sort og hvid magi havde mange navne i den periode af danmarkshistorien, hvor man som udøver af magi risikerede at blive brændt på bålet. Det er den historie, som museet Hex! Museum of Witch Hunt i Ribes gamle bydel fortæller; om hvordan hverdagen så ud for borgerskabet og samfundets fattigste i slutningen af 1500-tallet og indtil den sidste hekseproces i Danmark i 1693.

Hex! åbnede sidste sommer i Ebbe Mogensens historiske hus, og rammerne i det gamle borgerhjem er blevet brugt aktivt i formidlingen af den historiske epoke.

- Vi er jo underlagt de fysiske rammer og forsøger at lade dem bidrage til fortællingen, fortæller Lulu Anne Hansen, som er leder af Historie og Formidling ved Sydvestjyske Museer og har været projektleder på Hex!.

Annonce

Lyset er dæmpet, og et ildevarslende lydtapet med klokker og sagte hvæsen bidrager til den urovækkende stemning i det allerførste rum, som besøgende på museet træder ind i. Det lavloftede rum med tykke, sortmalede træbjælker som spær er uden vinduer, og lyset i lokalet stammer fra installationen midt i rummet, hvor flere remedier, der blev forbundet med troldfolk, er udstillet. Heriblandt en tørret alrunerod, som med sine filtrede rødder kunne ligne et lille, levende væsen.

- Det hedder en dragedukke. Drage har i dette tilfælde ikke noget at gøre med ildspyende drager. Det handler om, at man med en dragedukke kunne drage lykken fra et sted til et andet og på den måde stjæle andres lykke. Dengang mente man, at der kun var en vis mængde lykke, så det var en alvorlig forbrydelse, fortæller Lulu Anne Hansen.

Straf eller velsignelse

Museets permanente udstilling er skabt i samarbejde med Moesgaard Museums udstillingstegnestue, og ved hjælp af lydguider, animerede kortfilm og udstillingsgenstande bliver historien gjort levende. Som besøgende bevæger man sig gennem tematiserede rum i huset, hvor det først er den samtid, troldfolkene og heksene levede i, der bliver belyst.

- Ude på landet var der ikke læger, så folk var afhængige af de kloge koner, som var dem, man gik til, hvis man havde en dårlig tand eller blev syg, siger Lulu Anne Hansen.

Derfor risikerede man heller ikke nødvendigvis at blive anklaget for heksekunst, hvis man var en klog kone, der udøvede hvid magi.

På en replika af et kalkmaleri fra Tuse Kirke er flere kvinder i lag med Djævlen, mens mændene bliver gennet ind i munden på et stort bæst. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Begyndelsen af 1600-tallet var præget af uro med flere krige og den lille istid, som i flere år gav hård frost og en dårligere høst, der førte til hungersnød. Især i Tyskland forbindes klimaforandringerne med hekseprocesserne.

- Folk troede, at de sidste dage var lige om hjørnet, og dengang troede man, at alt havde en årsag. Held eller ulykke var et udtryk for Guds velsignelse, Guds straf eller Djævlens værk, siger museumsinspektøren.

Manglen på ressourcer var også et problem i Danmark, og det gjorde almindelige borgere mere afvisende over for fattige og tiggere, som blev afvist og udstødt. For nogle blev det en løsning at erhverve sig ved at udøve magi. Andre gik tiggergang. I begge tilfælde var der ikke langt til alvorlige anklager, der i sidste ende kunne føre til, at man endte sit liv på bålet. En af museets kortfilm, ”Når heksen bliver brændt”, udfolder den sande historie om en enlig kvindes tragiske skæbne. Hun var uden mand og børn og havde intet hjem. Da hun bliver afvist ved en gård, hvor hun vil tigge sig til lidt grød, bryder hun ud i eder og forbandelser mod kvinden på gården. Langt senere bliver kvinden syg og kommer i tanke om tiggerens forbandelser.

Annonce

Sagen om Maren Spliids

Lamme Sidsel kaldtes kvinden, som blev anklaget for at udøve trolddom, og som blev dømt ved to instanser, før hun blev henrettet.

- Hun har skabt utryghed i lokalsamfundet og har også erhvervet sig ved at udøve magi. Man skal forstå, at det var en reel frygt for disse mennesker at blive udsat for skadelig trolddom. Og hvis man var præst, så var det jo hele Guds rige, heksene kunne omstyrte.

Historien om Lamme Sidsel, der endte sit liv på bålet, bliver smukt fortalt i en dyster animeret film. Hun blev blandt andet dømt for at stjæle en bondemands lykke ved at tage en af hans kalve og bære den over til nabogården. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Lamme Sidsel er en af to dømte hekse, hvis fulde historie, man kan få på museet. Den anden er Maren Spliids, som vel nok er Danmarks mest kendte heks. Hun har fået sit eget rum, hvor en anden kortfilm ved hjælp af skyggespil og projektioner fortæller historien om den gode, kristne borgerkvinde, som den fattige skrædder Didrik anklagede for at have stjålet hans gode helbred og lykke. Sagen blev først afvist, men helt mod sædvane fik han audiens ved Christian 4., der i sin krig mod hekse og troldfolk krævede, at sagen blev taget op. Maren Spliids blev brændt på bålet i 1641 mellem galgebakkerne i Ribe, men hendes historie er så usædvanlig, at den er trukket ud af museets hovedfortælling.

Hex! Museum of Witch Hunt

Museet fokuserer både på hekseforfølgelserne i Danmark og i Europa. I de fleste lande var det oftest kvinder, der blev anklaget for at være hekse. Der er dog undtagelser. I Island blev flest mænd dømt for trolddom.

Museet har lavet en skattejagt, som foregår i Ribes gader og stræder. Her kan man lede efter gamle kristne og okkulte symboler, som er præget ind i træværk på nogle af de gamle huse i byen. Heriblandt er Sankt Andreas-korset, som i dag pryder Skotlands flag. Pentagrammet findes også flere steder. Det var oprindeligt et kristent symbol, som skulle give beskyttelse. Siden har det ændret betydning, så det i dag forbindes med det okkulte.

Ud over den permanente udstilling har museet en særudstilling af portrætmaler Agnete Brinch. Udstillingen hedder ”Kvinder, der forandrer verden”. Ved siden af portrætterne af blandt andre Puk Damsgård, Thit Nielsen og Helle Thorning Schmidt perspektiverer museet udstillingen med små vignetter, hvor historiske citater om kvinder og hekse sættes over for moderne kilder. Særudstillingen kan ses indtil 24. oktober.

Hex! er uegnet for mindre børn. Museet ligger i Sortebrødregade 1 i Ribe.

Læs mere på www.hexmuseum.dk.

Maren Spliids blev blandt andet tortureret, før hun var dømt, hvilket ellers var ulovligt. Desuden tilhørte hun det bedre borgerskab, og stort set alle de andre dømte tilhørte de fattigste samfundslag. Og der er mange myter, der klæber sig til emnet, mener Lulu Anne Hansen:

- Mange tror, hekse og troldfolk var uden retssikkerhed, men de fik en retssag, og hvis de blev dømt første gang, var der krav om, at deres sag også skulle for Landstinget.

Annonce

Renæssance-voodoo

Hvid magi var i perioden ikke forbeholdt hekse og troldfolk. Helt almindelige mennesker gjorde brug af magi for på den ene eller den anden måde at forbedre deres kår. I et af museets udstillingslokaler står blandt andet en gammeldags smørkærne og en øltønde. Smør var dengang et statussymbol, og godt smør var en belønning fra Gud. Nogle puttede forstenede søpindsvin i deres smørkærne, fordi det skulle give beskyttelse mod dårligt smør. Smørhøns kaldtes fossilerne. I hjørnet af rummet står en øltønde, som der knytter sig en morbid historie til:

- Hvis man gik op på Galgebakken og klippede et par fingre af en hængt tyv og puttede dem i sin øltønde, så kunne man lave særligt lækker øl eller øl, som solgte særligt godt, fortæller Lulu Anne Hansen.

Christian 4. slog hårdt ned mod trolddom, men han var ikke selv fri for overtro. Amuletten, som han havde om halsen ved sin død, skulle give ham beskyttelse mod det onde. Foto: Birgitte Carol Heiberg

I en lang periode efter reformationen var der et stort overlap mellem den gamle folketro og den protestantiske tro, og med flere af de magiske ritualer var vævet ind i kirkelig praksis. For eksempel kunne man lave en voksdukke, der kunne bruges til at skade et andet menneske.

- Det er en slags renæssance-voodoo, og før dukken virkede, skulle den først bæres som en baby af en kvinde og så døbes i navnet på den, man ville skade, fortæller projektlederen.

I Danmark blev mindst én præst anklaget for at døbe et voksbarn, nemlig Jens Hansen Rusk fra Lønne, som blev brændt i 1611, dømt for en række forhold, hvor han havde brugt magi. Han havde blandt andet solgt amuletter og besværgelsesbreve på markedet i Ribe, og voksbarnet, han døbte, blev brugt af en heks til at tage livet af en mand, hed det sig.

Annonce

Opdigtede anklager

I midten af 1600-tallet begyndte domstolene at stille spørgsmål til hekseprocesserne og vidnernes troværdighed. Kunne man dømme en mand eller en kvinde blot på baggrund af vidner, som ofte var part i sagen? I en sag, hvor vidnerne var børn, viste det sig alt for sent, at anklagerne var opdigtede. De danske højesteretsdommere risikerede også at blive til grin i udlandet, hvis de fortsat dømte troldfolk, efter at den hollandske præst Balthasar Bekker skrev en skarp kritik af den danske overtro og trolddomsfrygt, der fremstillede Danmark som et tilbagestående land med en uvidende befolkning.

- I den sidste henrettelse af en heks i Danmark var dommerne ikke enige, men det endte med en dom. I den næste sag, der blev rejst, var det faktisk dem, der rejste anklagerne, som blev dømt for injurier, fortæller Lulu Anne Hansen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Afgørelse: Der kommer ikke hegn og kreaturer i Marselisskoven - men de kommer til gengæld andre steder

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 370 nye coronatilfælde - antal indlagte falder med en

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Kæmpe læk af personnumre i Aarhus: Lange lister med fortrolige cpr-numre lå på kommunal hjemmeside

Aarhus For abonnenter

Bekymret familiefar kæmper for at få vished: Har mine børn leget i giftigt brandskum og taget skade af det?

Østjylland

Tilhængere af Kattegat-forbindelsen får mere modstand: Politikere fra Odder, Samsø og Kalundborg stifter en ny Kattegatkomite for at stoppe bro

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Det her er Aarhus’ bedst bevarede hemmelighed

Kultur

Badehotellet-stjerne smed ti kilo: Det har ændret mit liv

Kultur For abonnenter

Århusianske Iomfro er Spot-debutant og efterspurgt af kronprinsparret: - Det er virkelig dejligt, at folk ser en kvalitet i det, jeg laver

Kultur For abonnenter

Filmen 'Margrethe den Første' er storslået, tung og tragisk middelalderspænding

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Værtspar sælger hjertebarn: Restaurant- og festperle ved Brabrandsøens bredder til salg

Erhverv

Droppede drømmejobbet og levede for 1800 kroner om måneden: Bo trak stikket og begyndte at brygge

AARHUS

Den store forvandling: Grønt lys til kæmpebyggerier på villavej i Risskov

Debat For abonnenter

Skal børnene betale prisen for ligestilling?

Sport

Efter dramatisk afslutning i Italien: Bears' Champions League-sæson er allerede slut

Annonce