Annonce
Erhverv

Daniel gik grædende i seng: Men nu skal krisen gøre Watery stærkere

Daniel Johannesen havde netop købt ind til Waterys højsæson, da svømmehallerne landet over blev lukket ned, så nu bugner lageret. Den faldende efterspørgsel gør samtidig, at Daniel Johannsen ikke kan betale leverandørerne til aftalt tid, og derfor måtte der svære telefonopkald og forhandlinger til, før han kunne se sig ud af situationen. Foto: Morten Pape
21-årige Daniel Johannesen har oplevet masser af succes - og nu også dét, der hører til. Der er en forside og en bagside af medaljen, fastslår iværksætteren, som kun har set sin virksomhed vokse - lige indtil en onsdag aften i marts, da statsministeren tonede frem på tv med et skæbnesvangert budskab.
Annonce

Horsens: Da Daniel Johannesen 12. marts om morgenen åbnede sin computer, var der to ordrer. Normalt er der 15-20 stykker.

- Så vidste jeg, hvad klokken havde slået, fortæller han.

Den 21-årige iværksætter står bag virksomheden Watery, som online sælger svømmeudstyr. På få år har han skabt en succesfuld forretning, som han kun har set vokse. For få uger siden fremlagde han årsregnskabet for 2019, hvor vækstraten var 273 procent, og hvor bundlinjen bød på et resultat før skat på næsten en million kroner.

- Vi kørte også derudad i januar og februar med 160 procents fremgang, men da Danmark lukkede ned, vendte det fra den ene dag til den anden, siger han.

Omsætningen er dykket med cirka 65 procent, tilføjer han og forklarer:

- Vi sælger svømmeudstyr, men alle svømmehaller er lukkede, og ingen tager på ferie.

Jeg er som person 100 procent drevet af vækst, og derfor ramte det mig meget hårdt, da væksten lynhurtigt vendte til det stik modsatte.
Annonce

Gik grædende i seng

I dag er Daniel Johannesen fyldt med gåpåmod og indstillet på at holde Watery ovenvande gennem krisen - og endda komme stærkere ud på den anden side. Men sådan har det ikke været fra dag ét.

- Jeg har været gennem forskellige faser den seneste måneds tid.

- De første dage var jeg sindssygt ked af det. Jeg gik grædende i seng. Jeg så mit livsværk, eller i hvert fald det, jeg har arbejdet for dag og nat i tre et halvt år, smuldre over-night. Jeg havde store kreditter ude at hænge, som jeg vidste, at jeg ikke kunne betale, så jeg frygtede også en konkurs. Heldigvis fik jeg hanket op i mig selv, så jeg nu kan se det positive og betragte krisen som et bump på vejen, jeg nok skal komme over. Men det var eddermame svært i starten, siger han.

Watery var indtil coronakrisen en forretning i vækst, så et stort varelager var bestilt hjem til højsæsonen, og det betød, at leverandører havde betydelige summer til gode i virksomheden.

- Allerede første dag gik jeg i et overlevelsesmode og begyndte at kontakte dem. Det var ikke sjovt. Vi har heldigvis haft god dialog og er nået frem til nogle fornuftige aftaler, men det skete dog ikke bare på et par dage. Det krævede flere dages hårde forhandlinger. De har det jo også svært, så de skulle lige sluge den, men vi nåede frem til en fælles tro på, at vi kommer igennem det her sammen. Hvis de skal vækste i fremtiden, skal det jo forhåbentlig også være på baggrund af Watery, siger Daniel Johannesen.

Annonce

Stort ansvar for ansatte

Personalet blev også hidkaldt til krisemøde den første dag.

- Jeg mærkede pludselig, hvor stort et ansvar det er at stå med, når man har ansatte, som selvfølgelig er afhængige af deres løn, for at de kan betale deres egne udgifter derhjemme. Det er et ret stort ansvar at stå med som 21-årig, men det er forpligtelser, der hører med til at drive virksomhed - der er både en forside og en bagside af medaljen, og det skal man selvfølgelig være klar til, når man kaster sig ud i det, siger Daniel Johannesen.

Bagsiden skinnede især igennem, da han måtte fyre en ansat.

- Jeg blev desværre nødt til at fyre en enkelt, som lige var blevet ansat to uger før. Det var ikke sjovt, siger han.

De øvrige tre andre ansatte har han endnu - og de er ikke sendt hjem på baggrund af hjælpepakker, som mange andre virksomheder ellers har benyttet sig af.

- Hvis de sendes hjem, må de ingenting lave, så jeg har valgt at prioritere anderledes. Jeg tror på, at vi kommer til at stå stærkere, hvis vi i stedet bliver og giver den maks gas, siger den unge iværksætter.

De ansatte var enige, fortæller han.

- De ved godt, hvor mange ordrer, der plejer at komme ind, så de kunne godt se, hvor kritisk det var. Men de har vist kæmpe mandsmod, og de sagde til mig, at jeg ikke stod alene, så vi tog en fælles beslutning. Vi aftalte, at hvis jeg sikrer deres løn og ikke fyrer dem, så giver vi den allesammen maks gas, så vi kan stå stærkere end vores konkurrenter, når vi kommer på den anden side af krisen.

Holdet arbejder blandt andet med nye markedsføringstiltag og med videooptagelser, der skal guide kunderne til at træffe det rigtige valg af produkter. Tiltag, som har været i tankerne, men som der ikke var for god tid til at arbejde med, da ordrerne rullede i et mere hastigt flow.

Watery

  • Daniel Johannesen stiftede webshoppen Watery.dk i 2016, da han stadig var handelsskoleelev og 17 år gammel.
  • På grund af den unge alder blev selskabet oprettet med fars hjælp, men i 2018 overtog han selv.
  • Siden han blev student i 2018, har han drevet Watery som fuldtidsbeskæftigelse, og forretningen er vokset betydeligt. I 2019 blev det til et resultat før skat på næsten en million kroner.
  • I januar 2019 deltog Daniel Johannesen i tv-programmet "Løvens Hule", hvor investorerne var begejstrede, og det førte til tilbud fra Christian Stadil og Jesper Buch, som tilsammen bød ind med en halv million kroner for i alt 16 procent af virksomheden. Daniel sagde ja på tv, men efterfølgende sagde han nej tak på vilkår i kontrakten, som han ikke kunne tilslutte sig.
  • Siden er fem andre investorer i stedet kommet med ombord. De ejer tilsammen 30 procent, mens Daniel Johannesen ejer 70 procent. Han er direktør i firmaet, der har tre fuldtidsansatte foruden ham selv.
Annonce

Har gearet ned for udvidelser

Selvom salget er dykket markant, ekspederes og sendes der hver dag ordrer ud fra Watery på Ove Jensens Allé. Der er blandt andet øget salg af udstyr til svømning i åbent vand. I Sverige, hvor nedlukningen er knap så grel, er der også gang i salget af flere produkter.

Watery åbnede sidste år en svensk udgave af webshoppen, og den har udviklet sig positivt, fortæller Daniel Johannesen. Han har ambition om at gøre Watery til Nordens største på sit felt, men krisen har dog fået ham til at geare en anelse ned på det punkt.

- Jeg var ved at ansætte to nye marketing-medarbejdere i Sverige, men blev nødt til i stedet at fokusere på at sikre forretningen. Det var svært, for der var nogle meget gode kandidater, som jeg måtte lade gå, siger han.

På samme vis er det ikke sikkert, at Watery holder sig til planerne om at åbne i endnu et europæisk land i løbet af i år, men det affinder Daniel Johannesen sig med.

I et lille studie på lageret bruger Daniel Johannesen og personalet nu mere tid på at lave videoer, der skal markedsføre Watery og guide kunderne til rigtigt valg af produkter. Blandt andet på den måde ruster de sig til at blive stærkere efter krisen. Foto: Morten Pape
Annonce

Var indebrændt og frustreret

Daniel Johannsen ser dog lyst på fremtiden med Watery og glæder sig over, at de første dages sortsyn er en saga blot:

- Jeg havde nok behov for lige at græde ud, inden jeg kunne fokusere på det positive. Jeg talte med andre, som havde kæmpe vækst med deres e-handel, og jeg syntes, det var så uretfærdigt, at corona-krisen lige skulle gå ud over min branche. Det var ikke noget, jeg selv kunne gøre noget ved - det ville måske gøre det nemmere for nogen, men for mig var det bare roden til mere frustration. Jeg var så indebrændt, men da der var gået en uge med det, og da jeg havde fået en god snak med min mor, som kender mig allerbedst, hankede jeg op i mig selv.

- Jeg besluttede, at jeg ikke vil have ondt af mig selv. Der er nogle, der har det værre, fordi de er tvunget til at være helt lukket. Her kommer trods alt lidt salg igennem, og jeg har nogle stærke partnere, som har tillid til mig og troen på, at jeg nok skal klare det. De har været med til at overbevise mig om, at det er et bump på vejen, som vi nok skal komme over, siger han.

- Jeg var så indebrændt, men da der var gået en uge med det, og da jeg havde fået en god snak med min mor, som kender mig allerbedst, hankede jeg op i mig selv. Foto: Morten Pape
I reolen bag Daniel Johannesens skrivebord står en erhvervsartikel om ham og Watery i glas og ramme. Horsens Folkeblad har flere gange skrevet om den unge iværksætters succes. Nu fortæller han om bagsiden af medaljen. Foto: Morten Pape
Når svømmehallerne er lukkede, kan man svømme i havet. Her er en sending våddragter til brug i det kolde vand ankommet på lageret hos Watery. Foto: Morten Pape
Casper Alminde er praktikant på Watery og redigerer her videoer, som skal bruges i markedsføringen. Foto: Morten Pape
En del kommunikation med medarbejderne foregår i denne tid via FaceTime. Foto: Morten Pape
Den 21-årige iværksætter Daniel Johannesen har oplevet, hvordan succesen kan vende over-night, men modgangen bruger han nu konstruktivt til at blive stærkere. - Jeg har lært mere den seneste måned, end jeg har i løbet af de første tre år som selvstændig, siger han. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF-direktør kigger fremad efter tabet af sportschef: - Det er fint, det gør ondt - så er vi et godt sted

Alarm 112

Politi: 12-årig pige blev voldtaget i grønt område ved skole

Aarhus

Nu har over 6.000 århusianere haft corona: Den triste tendens fortsætter med 120 nye tilfælde det seneste døgn

Annonce