Annonce
Biler

Danmark blandt de første markeder for Henrik Fiskers nye elbil

Den nye Fisker Ocean har meget plads og en rækkevidde på op mod 480 km. Designet skal kunne holde sig frisk i otte år. Foto: Fisker Inc.
Det kommende elektriske Fisker Ocean vil få europæisk debut i Danmark, Norge og Tyskland.

Den er givetvis en af de mest hypede nye elbiler, den strømlinede Fisker Ocean.

Når den futuristiske elbil lander i Europa i 2022, bliver Danmark sammen med Norge og Tyskland de første markeder, hvor bilen skal ud på vejene.

Sådan lyder meldingen fra den danske bildesigner og iværksætter Henrik Fisker til Automotive News.

Bilen, der har en rækkevidde på 402-483 kilometer fra et batteri på 80 kwh, kan reserveres for et depositum på 250 dollar svarende til 1680 kroner. Her er 80 procent af reservationerne kommet fra USA, mens Tyskland, Norge og Danmark tegner sig for broderparten af resten.

Henrik Fisker sigter mod rimelige priser ved at købe ind sammen med andre bilproducenter og få stordriftsfordele.

"Det er ikke raketvidenskab. Det er klart, at hvis du skal have en bil, som er konkurrencedygtig, er det nødvendigt med volumen. Derfor er vi gået i samarbejde med andre producenter, så vi kan finde ud af, hvordan vi køber ind i større mængder," siger Henrik Fisker til Automotive News.

Annonce

Tidløst design

Det er dog i første omgang ikke planen at sælge bilen, men i stedet for at lease den ud efter en model, der strækker sig over otte år. Her kan ejeren for eksempel levere bilen tilbage efter en måned eller op til flere år. Efter tilbagelevering vil Fisker lease bilen ud igen til en reduceret takst. Det er samme model, som det Geely-ejede Lynk & Co har meldt ud for det det europæiske marked.

"Hvis man producerer for eksempel 100.000 biler om året, betyder det, at man efter fem år har en flåde på 500.000 biler, som tjener penge til en," siger Henrik Fisker til magasinet.

Denne strategi har også haft indflydelse på designet.

"Designet på Ocean er holdt så enkelt så mulig for at sikre, at bilen holder sig frisk gennem den otte års leasing-cyklus. Et af mine krav har været, at bilen skulle være så tidløs som muligt," siger Henrik Fisker.

Flere muligheder

Planen er fra 2022 til 2027 at producere en million elbiler fordelt på Ocean og yderligere to modeller. Henrik Fisker vil på forårets motorshow i Genève løfte sløret for, hvilken bilproducent han vil samarbejde med.

Den prototype, der er vist, er udviklet af Italdesign, som er ejet af VW. Det kunne tyde på, at han måske vælger den nye MEB-platform fra Volkswagen, som også danner basis for for eksempel VW ID.3.

Volkswagen har nemlig meldt ud, at de gerne vil tilbyde platformen til andre samarbejdspartnere, også selv om man allerede har lavet en stor alliance med Ford, der vil bruge teknikken til sin første europæisk designere elbil.

Fisker kan dog også bruge platforme fra underleverandører som Bosch eller Benteler, som sigter mod små producenter af elbiler, der leder efter platform til en bil, der kan bygges op fra bunden. Bosch viste mærkets platform på den netop overståede CES elektronikmesse i Las Vegas, som også har udviklet sig til en biludstilling, og hvor man kunne se en opbygning med en sandwichbund med batterierne i gulvet.

"Designet ændrer sig meget lidt til produktion," siger han.

På trods af sin kompakte størrelse vil Fisker Ocean have samme plads som en mellemstor SUV, ifølge virksomheden. Meget af det indvendige plast genanvendes. Fisker forudser, at omkostningerne ved at lancere køretøjet vil være mindre end en milliard dollar.

"Men ikke meget mindre. Det er en kapitalintensiv industri," siger han.

Fisker har dog brug for mere finansiering for at gennemføre projektet.

"Jeg tror ikke, at et start-up-selskab nogensinde har al finansiering på plads," siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Salg af mærkevarejakke udviklede sig voldsomt: Sælger truet med kniv

Annonce