Annonce
Aarhus

Danmarks ældste genbrugsbutik har fået en ansigtsløftning: Genåbner i forynget udgave

For 47 år siden startede Ruth Andersen Danmarks første genbrugsbutik, Folkekirkens Nødhjælps butik i Gl Munkegade. Butikken genåbner torsdag efter en tiltrængt renovering, og Ruth Andersen holder åbningstalen. Foto: Axel Schütt
Folkekirkens Nødhjælps 47 år gamle genbrugsbutik i Gl. Munkegade i midten af Århus er blevet gennemmoderniseret og genåbner på torsdag med tale af den ene af stifterne, Ruth Andersen.

AARHUS: Danmarks ældste genbrugsbutik har fået en ansigtsløftning og genåbner nu.

I 47 år har Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Gl. Munkegade solgt genbrugstøj og genbrugseffekter. Nu har butikken fået en gennemgribende istandsættelse og genåbner torsdag 10. oktober kl. 13 med taler, bobler, hindbærsnitter og masser af gode genbrugsvarer.

Butikken åbnede i september 1972, så med næsten fem årtier på bagen trængte de efterhånden historiske lokaler til en gennemgribende renovering.

Og det har de fået. Der er kommet nye vægge og gulve, ny belysning, og vinduer og døre er skiftet i de små lokaler, som efter planen skal danne rammen om salg af genbrugstøj- og sager mange år fremover.

- Det har været vigtigt for os at bevare butikken på netop denne adresse, fordi den er en væsentlig del af Folkekirkens Nødhjælps historie. Vi er stolte af at være nogle af de allerførste til at sælge genbrug herhjemme. Derfor er det også med stor glæde, at vi kan byde velkommen i de samme lokaler, men nu med et moderne og indbydende udtryk, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen i en pressemeddelelse.

Annonce

Præstepar startede butikken

Butikken i Gl. Munkegade blev åbnet af det århusianske præstepar Ruth og Herluf Andersen – og det er såmænd Ruth Andersen, der holder genåbningstalen.

Butikken har altid haft sin helt egen ånd og atmosfære: Fra dag ét var den grundlæggende tanke, at al indtjening skulle gå til Folkekirkens Nødhjælps arbejde. Derfor var rammerne i butikken spartanske.

Inventaret blev lavet af, hvad pastor Herluf Andersen kunne få fat i af forhåndenværende materialer. Der blev drukket masser af kaffe – som de frivillige genbrugsmedarbejdere vel at mærke selv medbragte hjemmefra, så kaffepengene ikke skulle trækkes fra butikkens overskud. Og her blev røget cigarer, indtil det blev forbudt.

Genbrug hitter stadig

Små fem årtier senere er der stadig fuld gang i salget. Folkekirkens Nødhjælp oplever en generel stigning i salget af genbrugstøj, og blandt de 15 nye frivillige, der har meldt sig til at stå bag kassen i butikken, er også to unge kvinder i 20-års-alderen.

- Genbrug er blevet en del af bevidstheden om klima-problemerne og bæredygtighedsbølgen. Det henvender sig til alle aldersgrupper. Det mærker vi i vores 116 butikker. Det er fantastisk, at konceptet stadig holder, og at både yngre og ældre har lyst til at være med til at drive forretningen til fordel for klimaet og til fordel for verdens fattigste, som overskuddet går til, siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce