Annonce
Indland

Tenna klippede og farvede sig til titel ved DM i Skills

Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Arrangørerne glæder sig over tre veloverståede konkurrencedage, der sluttede med kåring i 45 fag.

45 af de bedste elever fra landets erhvervsskoler er lørdag blevet kåret som vindere ved DM i Skills i Bella Center København.

Knap 300 deltagere fra erhvervsskoler over hele landet har siden torsdag udfordret hinanden i 45 fagretninger, som eksempelvis kok, smed og anlægsgartner.

Blandt vinderne var 22-årige Tenna Bloch Petersen, der løb med titlen som Danmarks bedste frisørelev. Hun havde taget turen fra Randers, hvor hun til daglig går på erhvervsskolen Tradium, for at deltage i konkurrencen.

- Det har været helt vildt fedt. Jeg har haft min makker med hele vejen, og vi har trænet sammen, hver gang vi har haft mulighed for det, siger hun.

- Vi har haft stor støtte fra vores lærer på skolen, og min mester var også taget med, så har været helt vildt fedt.

Frisørkonkurrencen bestod af fire discipliner, hvor deltagerne skulle vise deres evner til at farve, klippe og style hår.

Tenna Bloch Petersen er selv overrasket over, at hun til sidst løb med sejren.

- Da jeg så de andres resultater, tænkte jeg, at det nok ikke blev mig, og det var jeg også ok med, fordi niveauet var meget højt, siger hun.

Konkurrencen har tiltrukket tusindvis af gæster i Bella Center København. Og det giver smil på læben hos arrangørerne.

- Vi har haft tre fantastiske konkurrencedage i Bella Center med masser af tilskuere, siger direktør i SkillsDanmark, Simon Neergaard-Holm.

- Vi har givet masser københavnere og borgere i Region Hovedstaden mulighed for at stifte bekendtskab med mere end 62 konkurrencer, demofag og en lang række erhvervsuddannelser, tilføjer han.

Simon Neergaard-Holm håber at se flere af vinderne på landsholdet, der skal deltage ved EM i Skills Østrig til efteråret.

Tenna Bloch Petersen, der er tidligere sportsdanser, har fået blod på tanden efter sejren ved DM.

- Jeg kunne vildt godt tænke mig mere af det her, så jeg vil gerne med på landsholdet, siger hun.

Statsminister Mette Frederiksen (S) var med på scenen, da vinderne i de 45 konkurrencefag blev kåret.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce