Annonce
Aarhus

Danmarks Challenger-fly udfordrer piraterne

Forsvarsminister Nicolai Wammen kigger over skuldrene på flyoperatørerne Kuno Nielsen og Per Sørensen, der på Termas anlæg har radere og kan zoome ind på skibe og beboelser. Fotoravn

Et tankskib føler sig forfulgt af piratbåde 300 sømil fra Somalias kyst og sender Mayday. Læs fortsættelsen af Stiftens reportage fra den militære mission i Adenbugten i dagens avis.

Annonce

Dronning Margrethes guldaskebæger er ikke til at få øje på i Challenger-flyet. Det siges ellers at stå på et bord, når Royal Danish Air Force flyver VIP med kongefamilien. Okay. Kongelig røgelse fyger det heller ikke med 700 meter fra Somalias forarmede og langstrakte kyst. Kabinen bugner til gengæld af teknisk udstyr.

Forsvarsministeren oplevede på tæt hold, hvor effektivt besætningen på Challenger-flyet kan overvåge et område så stort som Europa. Det er i sagens natur sværere for støtteskibet Esbern Snare, men så arbejdes der sammen. Fotoravn

Lystrup-firmaet, Termas, militære teknologi kommer til sin ret, når Challengers besætning med sine super-linser overvåger kystens piratlejre og landsbyer for at tjekke, om der pludselig er mistænkeligt mange firehjuls-trækkere og hurtigtgående joller på stranden.

Fire dages togt i Piratland

Artikelserien om Danmarks bidrag til Operation Ocean Shield runder i dag af med en reportage om bord på Flyvevåbnets Challenger fly

Århus Stiftstidendes reporter, Morten Ravn, sejlede i den forgange ude med flådefartøjet Esbern Snare i tre døgn. Han er i dag med på Challenger-flyets kystpatrulje over seks timer ved Somaliland

Du kan på Stiften.dk læse tidligere artikel og beretninger fra den danske militære mission, som forsvarsminister og tidligere Aarhus-borgmester, Nicolai Wammen, besøgte i sidste uge

Piraterne bliver inddæmmet

Pirateri er ikke en ny sag ud for Afrikas Horn og Somalias kyst. Allerede i 1991 var angrebene på handelsskibe et problem. Danmark fik øjne for det i 2007, da det danske handelsskib Danica White blev kapret ud for Somalias kyst, og besætningen måtte købes fri.

Somalia er en såkaldt »failed state«, hvor alt som pengesystem og struktur er brudt sammen. Klanledere styrer hver deres regioner, og fattigdommen tvinger befolkningen til piratangreb.

Fire ækvator-kryds på ét døgn

Nicolai Wammen besøgte i denne uge for første gang som forsvarsminister de danske missioner i udlandet. Århus Stiftstidende var med, da Wammen med sin lille delegation gik ombord på krigsskibet Esbern Snare i Adenbugten.

Efter et par døgn i piratfarvand sejlede frømandskorpset ministeren ind til Djibouti, hvorfra han i Flyvevåbnets Challenger jetfly blev fløjet til dets base på Seychellerne, hvor det er i sikkerhed for piratangreb.

Samme dag var Wammen med Challengers besætning på patrulje langs Somalias kyst for at overvåge piraternes lejre. Dagen efter tog delegationen videre til Afhanistan. Det betød, at Ækvator blev passeret fire gange indenfor et døgn.

Både Esbern Snare og Challenger-flyet er blandt Danmarks bidrag til Natos styrker mod pirateri: Operation Ocean Shield. Danmark overtager næste år i juli ledelsen af en del af Nato flåde i området.

»I har truffet et valg i forhold til at være her. Det er Folketinget, regeringen og danskerne stolte af. Tak, I gør en forskel,« sagde Nicolai Wammen i sin tale til besætningen.

»Vi sætte den professionalisme, i lægger for dagen, højt. Atmosfæren er dansk og afslappet . Men man tager fejl, hvis man ikke tror, at hver enkelt har sin egen store rolle. I er fleksible. Det har jeg stor respekt for.«

Challengerflyet har mange funktioner og kan bygges om til VIP-flyvninger med dronningen og ministre. De bløde stole kan udskiftes med udstyr til kystbevogtning i Grønland eller miljøopgaver. Cockpittet er dog det samme. Her med major Munkner, kaldet »Kum« og 2. pilot Christen Jørgensen. Fotoravn

De skudsikre fragtmentveste er lige ved hånden. Vi sidder på dem, hvis der skulle komme skud nede fra »Piratland« eller det enorme Somalibassins areal, der er lige så stort som Europa. Søværnets Esbern Snare har ingen chance for med sine 24 knob at afdække området for pirater.

Somalias er kyststrækning virker uendelig. Alt bliver observeret og fotograferet af Challengers »øjne«, der på denne patrulje især er fokuseret på et mistænkeligt stort sammenrend af firehjuls-trækkere og lastbiler. Fotoravn

Så er det godt, at et andet dansk værn, Flyvevåbnet, hjælper til under missionen.

Teknisk besætningsmedlem Rene Munch instruerer Nicolai Wammen i patruljeflyvningen, hvor en fragmentationsvest er blandt udstyret, når man flyver over piratfarvand. Fotoravn

1. pilot, major Michael D. Munkner, får brug for Challengers max-hastighed på 901 km/t. Efter halvanden times flyvning fra basen på Seyschellerne har vi været i sving med at overvåge kysten i lige så lang tid, da systemoperatør Per Sørensen pludselig ser klokker og udråbstegn på sin skærm: Nato Alarm.

»En Hong Kong tanker har sendt Mayday, fordi det føler sig forfulgt af to både,« siger majoren og ændrer kurs lige ud for landsbyen Hobyo, hvor de danske sømand Eddy og Søren sad fanget i en piratlejr i 839 dage, inden de blev købt fri og reddet hjem af de danske missionsstyrker.

»Der er 300 sømil ud til tankeren. Men der er et andet skib på radaren, vi gerne vil kigge lidt nærmere på. Det er på vej derud, så det runder vi lige,« siger majoren, der har kommandoen over de 18 mænd fra Flyvevåbnet, som i tre måneder har flyttet sit udgangspunkt fra Aalborg til Seychellerne, så et af forsvarets tre Challenger fly kan operere i det indiske Ocean.

Seychellerne er selv interesseret i at holde sine Bounty-farvande fri for pirater og har også hjulpet med at retsforfølge pirater efter dansk anmodning. Danmark er gode venner med Seychellerne, hvilket Nicolai Wammen under en halv times høflighedsvisit hos landets ministerkollegaer nåede at sige tak for.

Den civile journalist, der inden afrejsen til Danmarks mission i Adenbugten orienterede sig om Aarhus' vandmiljøplan, hoster - uden sammenligning - adrenalin-spyt op. Besætning tager situationen med dybt professionel ro, selv om det er nu, det sker. Monsunsæsonen er slut. Piraterne kan igen styre deres moderskibe medbringende hurtigtgående joller ud til byttet på havet.

Et teknisk besætningsmedlem fylder 50 år i dag. Langt væk fra familien.

»Jamen, jeg kan ikke være et bedre sted. Jeg er blandt venner. De bedste kolleger - og så gør vi en forskel.«

Fartøjet, vi passerer ud til Hong Kong tankeren, er harmløst. Efter en halv times flyvning når vi ud til tankeren. Vi overflyver den, går op i et par tusinde meters sikkerheds højde - og kredser over de to mistænkelige fiskerfartøjer, der har fulgt efter tankskibet.

Systemoperatørerne fotograferer på livet løs - lige som kameraerne udenfor flyet. Der er helt dødt på fiskerskibene, der har joller med om bord. De kunne jo godt bruges til at angribe tankeren. Hvert et net, hver en gasflaske analyseres fra højden - og billederne sendes til kommandocentralerne i Northwood og Aarhus. Og analyseres senere i land af Flyvevåbenets egne billedtolke, der er med på missionen.

Skal Esbern Snare have besked på at komme til undsætning og sætte kursen mod positionen...? Spørgsmålet vugger i Det Indiske Oceans døsige, men farligt vuggende sø.

Challenger-besætningens egne erfaringer krydres med andre efterretninger - og Natos vurderinger: Nej, der er tale om tunfiskere, som i øvrigt med stor fare for selv at blive kapret passer deres job.

Meldingen sendes tilbage. Alle enheder i Operation Ocean Shield - og i øvrigt andre enheder - er på tæerne og følger med. Hele den piratinddæmmende indsats i området er et bevis på, at det internationale samfund godt kan arbejde sammen. Selv amerikanske og kinesiske flådefartøjer har i visse tilfælde arbejdet sammen under piratjagten.

Der går ikke mange minutter, før major Munkner får et opkald fra de rystede Hong Kong kinesere, som ikke skulle forskanse sig i deres sikkerhedsrum denne gang.

»Tusind tak. Vi er lettede. I har reddet vores dag. Tak,« lyder beskeden til den danske besætning.

Der er ikke mere brændstof i Challengeren, der ellers skulle have været på tre timers patrulje langs Somaliland. Turen går tilbage til basen, hvor der ligger en gratulation fra Natos administrative chef i kommandocentralen.

»Fornem indsats,« lyder roserne. Besætningen, der ellers flyver kystpatruljer i Grønland og blandt andet miljøopgaver over danske farvande, når altså statsministeren eller dronningen ikke skal flyve, kan tage en slapper efter seks timers flyvning.

»Vi er meget glade for at være her. Vi føler, at vi gør noget godt og får masser af ros. Vi har et magisk samarbejde med andre lande og enheder,« siger major Munkner.

Alverdens handelsskibe siger ikke Danmarks øjne mod piraterne i mod.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce