Annonce
Livsstil

Danmarks mest solgte stol

Poul M. Volthers J46-stol er solgt i mere end en million eksemplarer. Stolen er fra 1956 og kom igen på markedet, da FDB Møbler relancerede sig selv i 2013. Foto: FDB Møbler

Der er solgt mere end en million eksemplarer af FDB-stolen J46, siden den blev lanceret i 1956. Det er arkitekten Poul M. Volter, der står bag designet.

I 1956 tegnede arkitekten Poul M. Volther den stol, der skulle vise sig at blive Danmarks mest populære stol med over en million solgte eksemplarer. Stolen fik navnet J46 og er tegnet til FDB Møbler.

- Det er en lille, fin køkkenstol, som i virkeligheden ikke gør så meget væsen af sig. Den er let og praktisk, den fylder ikke så meget, og man sidder godt i den. Den fås samtidig til en fornuftig pris. Jeg tænker, det er det, der har gjort den berømt, siger Ole Kiel, der er direktør for FDB Møbler.

Stolen er en såkaldt pindestol fremstillet i massiv bøg med en karakteristisk v-formet ryg. Den blev typisk solgt i bøg, rød eller blå og passede godt ind i de fleste spisekøkkener dengang. J46-stolen har også stået i mange sommerhuse i 1960'erne og 1970'erne, for når familien fik nye stole, flyttede J46'eren typisk ud i sommerhuset.

Tanken bag FDB Møbler var, at alle skulle have råd til ordentlige møbler til en ordentlig pris. FDB Møbler blev grundlagt i 1942, og i 1944 kom de første møbler på markedet.

- Dengang blev møbler lavet hos små håndværkere, men hvis man nu kunne industrialisere det, kunne man lave gode møbler til vores kunder til en bedre pris.

- Undervejs er nogle af møblerne blevet ikoner. Blandt andet Volthers J46-stol, der nok er den mest solgte stol i Danmark, siger Ole Kiel.

I 1980 lukkede FDB, der i dag hedder Coop, sin møbelfabrik. Det skete i forbindelse med, at koncernen solgte mange af sine fabrikker fra for at koncentrere sig om detailhandel. Men i 2013 blev FDB Møbler relanceret, og en række af de populære møbler blev igen sat i produktion.

- Vi fik muligheden for at relancere, fordi vi syntes, det var ærgerligt, at danskerne ikke havde adgang til de møbler, der var solgt så mange af, og som i øvrigt stadig blev solgt dyrt på diverse auktioner, i genbrugsbutikker og hos marskandisere, fortæller Ole Kiel.

Relanceringen af de klassiske FDB-møbler, som har stået i flere hundrede tusinde hjem gennem tiden, er blevet taget langt bedre imod, end Ole Kiel havde turdet håbe på. Og FDB Møbler har netop åbnet sin syvende butik på bare to år.

J46-stolen er stadig den mest solgte stol og fås i dag i 12 forskellige farver.

- Der er faktisk mange kunder, der køber den i forskellige farver for at få den til at larme lidt, fortæller Ole Kiel.

Annonce

Poul M. Volther

Poul M. Volther blev født i 1923.Han var udlært møbelsnedker og uddannede sig senere fra Kunsthåndværkerskolen, som han siden vendte tilbage til som underviser.

I 1950 overtog hans stillingen som leder af FDB Møblers tegnestue efter arkitekten Børge Mogensen. Tegnestuen var startet i 1942, og de første møbler kom på markedet i 1944.

Poul M. Volther var leder af tegnestuen frem til 1955.

I 1956 tegnede han J46-stolen, der har solgt over en million eksemplarer.

FDB Møbler lukkede i 1980, men genåbnede i 2013. I den forbindelse bliver en række af klassikerne relanceret, deriblandt J46-stolen.

Poul M. Volther tegnede op mod 200 møbler og døde i 2001.

Poul M. Volther var uddannet møbelsnedker og tilhørte en generation af arkitekter med rødder i det gode håndværk. Foto: FDB Møbler

Hustru godkendte stolen

Manden bag den berømte stol, Poul M. Volther (1923-2001), var leder af FDB Møblers tegnestue 1950-1955. Han afløste Børge Mogensen, der var leder, fra tegnestuen åbnede i 1942.

Ifølge Poul M. Volters søn, Jakob Volther, havde Poul M. Volther ikke forudset, at J46 ville blive så populær, som den gjorde. Han var ydmyg over succesen, og samtidig var det vigtigt for ham, at hans møbler skulle være for alle. Stolen stod i øvrigt i hans eget spisekøkken i mange år, og der var ekstra eksemplarer i kælderen, til når der kom gæster.

- Den skulle være funktionel, man skulle sidde godt i den, og så skulle den se pæn ud, fortæller Jakob Volther, der er indehaver af Volther Furniture, der har ophavsrettighederne til møbler designet af Poul M. Volther.

Volther var en arkitekt, der stolede på sine ideer og ikke gik på kompromis for at behage andre.

- Han sagde, "vil de købe stolen, kan de købe den, vil de ikke, så kan de lade være", fortæller Jakob Volther.

Selv om det var Poul M. Volthers signatur, der stod på møblerne, kunne han langt hen ad vejen takke sin hustru for sin succes. Poul M. Volther var uddannet møbelsnedker og byggede ofte prøveeksemplarer af de stole, han havde tegnet. Og dem tog han med hjem.

- Det var altid min mor, der godkendte stolene, så når de kom hjem, blev de prøvesiddet. Og når min gamle mor sagde, at den var god, så kørte den videre. Den har hun været igennem med mange stole, fortæller Jakob Volther.

Poul M. Volther samarbejdede gerne med kunstnere, blandt andre Henry Heerup. Også det havde hans hustru en holdning til.

- Heerup skulle bruge et bord, for han var blevet skilt. Men han havde ingen penge, så han sagde til min far, at han kunne vælge et maleri ovre fra kassen. Min far valgte et af en vidunderlig, skøn dame med en stor barm, for det kunne han godt lide. Det tog han med hjem til min mor, og hun blev stjernetosset. Det ville hun ikke have hængende derhjemme, så det måtte han aflevere tilbage igen. I dag hænger det på Louisiana, griner Jakob Volther.

J46-stolen kan kendes på den v-formede ryg, og den fandt hurtigt en plads i flere hundrede tusinde danske hjem. Blandt andet fordi den er let i udtrykket og ikke fylder så meget. Foto: FDB Møbler
J46-stolen fås i 12 forskellige farver, både stærke og mere afdæmpede. Bænken i baggrunden er tegnet af Børge Mogensen. Foto: FDB Møbler
Arkitekt Poul M. Volther var fra 1950-1955 leder af FDB Møblers tegnestue. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

AGF

AGFs cheftræner efter 3-1-sejr i Midtjylland: - Jeg er sindssygt stolt

Annonce