Annonce
Erhverv

Dansk Erhverv: Pris på bæreposer viser posen har værdi

De tynde engangsplastikposer med hank skal forbydes, hvis det står til regeringen. Desuden skal alle bæreposer, uanset materiale, koste penge. (Arkivfoto).

Regeringen vil forbyde tynde plastikposer med hank og kræve, at der tages penge for bæreposer.

Når eksempelvis tøj og elektronik langes over disken i butikkerne, følger der ofte en gratis bærepose med.

Men sådan skal det ikke være i fremtiden, mener regeringen. Og i Dansk Erhverv, der organiserer cirka 14.000 virksomheder inden for blandt andet handel, tror man, at kunderne vil tage godt imod tiltaget.

Det fortæller miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv Jakob Lamm Zeuthen.

- De fleste forbrugere er allerede vant til, at man giver penge for en pose, når man handler i en dansk dagligvarebutik, siger han.

Han ser dog også, at der i starten kan være en udfordring, når forbrugerne går i luksusbutikker og køber dyre varer.

- Der vil det være en udfordring, når en forbruger pludselig skal give to-tre kroner for en pose, når de køber en vare for 10.000 kroner.

- Men jeg tror, at når forbrugeren får en forståelse for, at der er en lovgivning, der siger, at den ikke må være gratis, så vil det hjælpe butikkerne. Det er et spørgsmål om, at man skal ændre en opfattelse, siger han og tilføjer:

- Der skal knytte sig en pris til en pose, for det er vigtigt, at forbrugeren forstår, at der knytter sig en værdi til en pose, og du skal genbruge den.

Forbuddet mod at uddele gratis bæreposer er et af regeringens tiltag i en ny plastikhandlingsplan.

Desuden skal tynde plastikposer med hank ifølge planen helt forbydes.

Det finder Dansk Erhverv ligeledes positivt.

- Sådan nogle tynde poser er jo ikke særlig velegnede til at blive genbrugt, så det har vi forståelse for, siger Jakob Lamm Zeuthen.

De tykkere plastikposer forbydes ikke, og det gør tynde poser uden hank heller ikke.

Allerede i 2015 vedtog EU-Parlamentet lovgivning, som skulle mindske forbruget af tynde engangsplastikposer. Men ifølge Dansk Erhverv går den nye handlingsplan videre end det.

- Danmark overholder allerede lovgivningen ved at have en afgift på plastikposer. Så miljøministeren laver initiativer, som gør, at Danmark går videre end EU-lovgivningen, siger den miljøpolitiske chef.

EU-parlamentariker Margrete Auken (SF) mener, at forslaget er godt, men hun kritiserer, at regeringen først nu kommer med tiltagene, når EU-lovgivningen kom i 2015.

- Vi kommer meget senere på banen her end mange andre EU-lande, men bedre sent end aldrig, skriver politikeren i en skriftlig kommentar.

- Den store vinder her er åbenlyst naturen, men det her er også en rigtig god ting for forretningerne, der slipper for at udlevere poser gratis og tjener på dem, de sælger. Men staten sparer også ved at slippe for at samle alle poserne ind, når de flagrer rundt på gader og grøfter og i naturen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce