Annonce
Erhverv

Dansk Erhverv venter billigere varer fra mulig handelsaftale

Tom Brenner/Reuters
Det er en gave, at USA og Kina ifølge Bloomberg er tæt på enighed om en handelsaftale, mener Dansk Erhverv.

Efter måneders forhandlinger kan USA og Kina være tæt på at indgå en handelsaftale, og det lover godt nyt for danske firmaer, mener Dansk Erhverv.

- Hvis det holder, er det en tidlig julegave for danske virksomheder inden for mange forskellige brancher.

Sådan lyder det fra fagchefen for international handel i Dansk Erhverv, Michael Bremerskov Jensen, med udsigten til en fase-et handelsaftale mellem Kina og USA.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg er USA og Kina "i princippet" nået til enighed om en handelsaftale efter mange måneders forhandlinger.

Det skriver bureauet på baggrund af informationer fra personer med viden om planerne.

Og er det korrekt, er det rigtig godt nyt for danske virksomheder, som er berørt af konflikten, mener Michael Bremerskov Jensen.

- Danske virksomheder har siddet og ventet på det her øjeblik. Konflikten har betydet, at virksomhederne har skullet overveje, om de ville flytte deres produktion fra Kina for at kunne tilgå amerikanske kunder.

- Det her giver tillid til, at handelskrigen afblæses, frem for at den eskalerer, siger han.

Konflikten mellem Kina og USA, som er verdens to største økonomier, har ifølge Michael Bremerskov Jensen blandt andet betydet, at virksomheder udskyder beslutninger.

Samtidig hæmmer det efterspørgslen, fordi varer bliver dyrere.

Derfor forventer han, at hvis udmeldingen holder stik, vil der ske et "positivt hop" på markedet, og at udviklingen derved bliver vendt igen.

- Men det er klart, at hele handelskrigen er ikke afblæst med den første indledende aftale. Der skal mere til, siger Michael Bremerskov Jensen.

Handelskonflikten mellem USA og Kina har efterhånden varet i mange måneder. Forhandlingerne har været præget af store uenigheder, som har ført til, at begge lande har hævet toldsatser.

Økonomer har undervejs advaret om, at konflikten i værste fald kan trække hele verdensøkonomien ind i en recession, som vil betyde en periode med økonomisk tilbagegang.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Annonce