Annonce
Debat

Dansk Folkeparti drømmer: Bedre kollektiv transport giver færre biler i midtbyen

"Det er jo ikke nogen hemmelighed, at letbanen har betydet færre busser, og mon ikke mere letbane vil betyde endnu færre busser? Vi ønsker at gå den anden vej og styrke den kollektive transport", skriver Knud N. Mathiesen og Jakob Søgaard Clausen. Arkivfoto: Axel Schütt

DEBAT:  I Dansk Folkeparti har vi en ambition om, at Aarhus midtby skal være for alle i hele kommunen. Det forudsætter, at kommunens borgere har fri adgang på den måde, som passer dem bedst i forhold til deres hverdag og bopæl.

Den holdning går direkte i clinch med SF's ambitioner om at gøre midtbyen så utilgængelig for biler som muligt. Det er i hvert fald det indtryk, man får, når man læser medlem af SF-Ungdom Århus, Anders Gerding Ydes, seneste indlæg her i Århus Stiftstidende 10. marts.

Det er som om, at den unge SF'er simpelthen ikke vil acceptere, at man godt kan være uenig i SF's ønske om at gøre midtbyen mindre tilgængelig for borgere, der kommer i bil. Men i Dansk Folkeparti er vi altså slet og ret uenige.


Vi er nemlig overbeviste om, at en bedre og billigere offentlig transport sammen med gode cykelforbindelser og ordentlige forhold for bilisterne vil betyde, at langt flere århusianere vil få muligheden for at sætte pris på midtbyens mange goder.


Vi bidrager gerne til debatten og har heldigvis et mere konstruktivt samarbejde med SF i Aarhus Byråd end i den dagsorden, som Yde lægger for dagen. Vi finder blandt andet fælles fodslag, når det kommer til at styrke cykelstierne i oplandet, så byerne rundt om Aarhus bliver bedre forbundet til midtbyen.

Men på andre områder er vi mere uenige. Eksempelvis, når det kommer til letbanen, og i særdeleshed, når drøftelserne falder på mere af den. Her ønsker Dansk Folkeparti, at kommende etaper skal erstattes med en BRT-busløsning. For det er jo ikke nogen hemmelighed, at letbanen har betydet færre busser, og mon ikke mere letbane vil betyde endnu færre busser?

Vi ønsker at gå den anden vej og styrke den kollektive transport, så man som beboer i hele Aarhus Kommune nemt og billigt kan tage den kollektive transport ind til midtbyen. Det vil få flere til at lade bilen stå. Men i dag, hvor der er skåret ned på antallet af busser som følge af letbanen, så er bilen eneste mulighed for en del århusianere, og det er vi opmærksomme på. Derfor er vi modstandere af SF's dagsorden om et bilfrit centrum og de evige kampagner mod bilisterne.

Seneste påfund så vi på byrådsmødet 10. marts, hvor SF fremsatte budgetforslag om at hæve prisen for at parkere og for at købe en beboerlicens. I Dansk Folkeparti ønsker vi at gå den modsatte vej og i stedet sænke prisen for parkering, da 70 procent alligevel går til staten. Vi har også tidligere foreslået billigere billetpriser og sågar gratis transport for pensionister i udvalgte tidsrum.

Vi er nemlig overbeviste om, at en bedre og billigere offentlig transport sammen med gode cykelforbindelser og ordentlige forhold for bilisterne vil betyde, at langt flere århusianere vil få muligheden for at sætte pris på midtbyens mange goder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Byrådsmedlem er 'stikker' på Aarhus Ø: - Jeg har aldrig mødt så megen taknemlighed

AGF

Få overblikket: Kom hele vejen rundt om AGFs sejr over Randers

Annonce