Annonce
Sport

Dansk mixeddouble falder sammen i første runde ved VM

Arnd Wiegmann/Reuters
Niclas Nøhr og Sara Thygesen var overlegne i første sæt, men blev alligevel slået i første runde ved VM.

Danmarks eneste mixeddouble ved VM i badminton, Niclas Nøhr og Sara Thygesen, er færdig i turneringen.

I første runde startede danskerne flot, men måtte se sig slået i tre sæt af Chang Tak Ching og Ng Wing Yung med cifrene 21-9, 17-21, 17-21.

- Det har været en turbulent tid, men når vi spiller så godt i første sæt, er jeg lidt rystet over, at vi kan smide det på den måde, vi gør.

- Der skal bare lidt mere niveau til, før vi vinder den kamp, siger Nøhr til TV2 Sport efter nederlaget.

Det useedede par fra Hongkong var på hælene i første sæt, som ligeledes useedede Nøhr og Thygesen hurtigt tog kontrol over.

Doublerne fulgtes ad til stillingen 5-5, hvorfra Nøhr og Thygesen kvaste Chang Tak Ching og Ng Wing Yung på vej mod sætsejren.

Andet sæt var anderledes tæt. Pludselig var modstanderne fuldt på omgangshøjde, og på den anden sætbold lykkedes det at presse kampen ud i et tredje sæt.

Danskerne, der ligger 15 pladser lavere på verdensranglisten end tirsdagens modstandere, lavede for mange fejl og blev straffet med endnu et tabt sæt, der sendte dem ud af turneringen.

I damedouble sørgede Amalie Magelund og Freja Ravn for dansk revanche, da de også mødte et par fra Hongkong.

De to danske teenagere måtte igennem en lang og jævnbyrdig kamp, før Ng Tsz Yau og Yuen Sin Ying til sidst blev slået 13-21, 21-15, 21-18.

- Det holdt hårdt frem til sidste bold, men jeg er helt vildt glad, siger Freja Ravn til TV2 Sport.

I anden runde skal danskerne møde turneringens sjetteseedede par i form af sydkoreanerne So Hee-lee og Seung Chan-shin.

I anden runde indtræder også Danmarks bedst rangerede damedouble. 16.-seedede Maiken Fruergaard og Sara Thygesen skal onsdag møde et useedet fransk par.

Danmarks officielle målsætning ved VM i badminton hedder én medalje, mens et top-8-resultat vil være acceptabelt for forbundet Badminton Danmark.

/ritzau/

Annonce
Andrew Boyers/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Vejen til en bedre skoledag går også gennem skoletoilettet

Noget så basalt som skolernes toiletforhold har stor betydning for elevernes trivsel, læring og sundhed. Mange folkeskoleelever holder sig i løbet af en skoledag, fordi de ikke har lyst eller mulighed for at bruge skolens toiletter – med utilpashed og ubehag, samt symptomer som hovedpine, mavepine, forstoppelse og ufrivillig vandladning til følge. Utilpasheden koster samtidig på koncentrationen og kan derfor gå ud over elevernes læring. Færre toiletbesøg betyder også mindre håndvask og dermed større risiko for at sprede smitsomme sygdomme. Flere ting er på spil, når eleverne beskriver, hvorfor de ikke har lyst til at gå på toilettet. År efter år viser resultaterne fra den nationale trivselsmåling, at over halvdelen af eleverne på 4.-9. årgang ikke oplever skolens toiletter som rene og pæne. Oplevelsen af manglende privatliv ved toiletbesøg er ligeledes blandt årsagerne til, at eleverne ikke har lyst til at bruge skolens toiletter. I Aarhus investerer vi i disse år cirka 30 millioner kroner i at renovere og bygge nye skoletoiletter på de 46 folkeskoler. I 2018-19 er 214 skoletoiletter blevet gennemrenoveret, og der er etableret 28 helt nye toiletter på skolerne, og flere er i støbeskeen. Samtidig har vi netop afsluttet pilotprojektet Fremtidens Skoletoiletter, som skulle undersøge, hvordan vi kan gøre toiletbesøg til en bedre og tryggere oplevelse. Ikke kun byggeteknisk eller teknologisk, men også hvad lærere, pædagoger, ledere og forvaltning kan gøre for at sikre elevernes lyst til at bruge skolens toiletter. Og dermed, hvordan vi investerer pengene bedst. Tre udvalgte folkeskoler i Aarhus Kommune; Sølystskolen, Skovvangskolen og Holme Skole har afprøvet og udviklet nye materialer og teknologier med henblik på at kunne skabe indbydende, hygiejniske og driftssikre toiletforhold på grundskoler. Til gavn for elever og lærere og til effektivisering af drift og rengøring. Alt sammen i samarbejde med og under evaluering af Dansk Center for Undervisningsmiljø. Vi er ikke i mål med toiletterne, det kræver en varig og vedholdende indsats at sikre gode forhold for toiletbesøg på skolerne. Vi har allerede brugt mange penge på at renovere og bygge nye toiletter, men der mangler fortsat midler, hvis alle toiletter på alle skoler skal være tidssvarende. Derfor vil vi fortsat arbejde for at prioritere penge til området. Konklusionen? At det hverken er nok at gøre mere rent, bygge nyt, skabe ventilation eller bruge lys, lyd og belønning til at styre skyl, håndvask og oprydning. Et helt nyt, smart toilet kan være ulækkert, fem minutter efter at det var helt i orden. Det er heller ikke tilstrækkeligt med elev- og forældreinformation, større elevansvar eller mere engagement fra de voksne. Men den gode læring er, at vi ved at inddrage både renovering, psykologiske forhold, elevansvar og organisering kan flytte oplevelsen af toiletbesøg, trygheden og toiletvanerne markant i en positiv retning. Vi får næppe alle udfordringer med skoletoiletter til at gå væk. Det kræver en vedvarende og langvarig indsats. Men vi har gjort os vigtige erfaringer, også når vi skal prioritere bygningsinvesteringer, som nu skal udbredes til skolerne i Aarhus – og andre kommuner må gerne kigge med.

Aarhus For abonnenter

Dyreforsøg: Salamanderen skal lære os at gendanne rygsøjlen

Aarhus For abonnenter

Protester og vedtægt fra 1959 lammer kommunalt trafik-projekt: Halvfærdig busholdeplads i Skåde har en uvis fremtid

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];