Annonce
Sport

Dansk tenniskomet fortsætter svær start på 2020

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Holger Rune måtte se sig slået klart i første runde af en challenger-turnering på grus i Uruguay.

Den danske tenniskomet Holger Rune har en ambition om at tage store spring op ad verdensranglisten i sæsonen 2020, som er den første, hvor han er fuldt ud dedikeret til seniorniveau.

Men indtil videre har de store resultater ladet vente på sig. Mandag tabte han klart i første runde af Challenger-turneringen i Punta del Este i Uruguay.

Den 16-årige Rune, der rangerer som nummer 854 på verdensranglisten, tabte med cifrene 1-6, 2-6 til franske Geoffrey Blancaneau, der ligger nummer 317.

Rune havde fået et wildcard til turneringen, der bliver spillet på grus.

Den unge dansker fik ligeledes et wildcard til årets første turnering i Noumea i Ny Kaledonien. Her tabte han også i første runde af turneringen på challenger-niveau, der er det næsthøjeste niveau.

Derefter fulgte et wildcard til en ATP-turnering - det højeste niveau - i ASB Classic i Auckland, hvor det blev til nederlag i anden runde af kvalifikationsturneringen.

Han vandt uden kamp i første runde og fik dermed seks point, der sendte ham 165 pladser frem på verdensranglisten og op som nummer 854.

Det skal med til historien om den svære start i 2020, at Rune indtil videre i 2020 kun har mødt modstandere, der er rangeret langt højere end ham selv.

Mandagens modstander, der altså er nummer 317, er således den lavest rangerede, han har mødt.

Rune vandt sidste år juniorernes French Open samt juniorernes sæsonfinale, hvilket sendte ham op på en førsteplads på juniorernes verdensrangliste.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce