Annonce
Erhverv

Dansk tilsyn giver Swedbank-datterselskab hvidvaskpåbud

© Bob Strong / Reuters/Reuters
Det danske finanstilsyn har bedt Swedbanks datterselskab om at skærpe hvidvaskkontrol i Danmark.

Finanstilsynet har onsdag givet en række påbud til SEB Kort Banks danske filial. To af dem omhandler direkte kontrollen med hvidvask.

SEB Kort Bank er et datterselskab af den svenske storbank Swedbank. Det har et dansk filial, der ifølge Finanstilsynet udbyder betalings- og kreditkort til både private og virksomheder.

I denne måned har Finanstilsynet været på inspektion i filialen, "som led i det løbende tilsyn i filialen". Moderselskabet Swedbank har for nylig været i svenske mediers søgelys i forbindelse med potentiel hvidvask gennem banken.

I datterselskabets danske filial vurderer Finanstilsynet, at risikoen for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme er "normal til høj".

Under sin inspektion har tilsynet set sig nødsaget til at give fire påbud til filialen. To af dem har en direkte henvisning til bankens kontrol med hvidvask og finansiering af terrorisme.

Blandt andet indskærpes det for filialen, at den skal hente supplerende oplysninger om kunder, som filialen vurderer er forbundet med en høj risiko for hvidvask eller terrorfinansiering.

Derudover skal filialen sikre, at dens kontroller overholder hvidvasklovens krav.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce