Annonce
Sport

Danske badmintonhold booker EM-semifinaler

Vincent Kessler/Reuters
Både de danske badmintondamer og badmintonherrer er i semifinalerne ved hold-EM efter sejr over Tyrkiet.

Danmarks damelandshold i badminton er klar til semifinalen ved EM for hold.

Annonce

I fredagens kvartfinale blev Tyrkiet sat på plads, da Danmark vandt alle dystens tre singlekampe.

Efter at have vadet igennem gruppespillet med lutter sejre var singlekampene mod tyrkerne mere udfordrende.

Først skulle Mia Blichfeldt bruge tre sæt, før hun besejrede Neslihan Yigit. Efterfølgende vandt Julie Dawall Jakobsen og Line Christophersen begge i to tætte sæt over henholdsvis Aliye Demirbag og Özge Bayrak.

Som følge af de danske singlesejre blev doublekampene ikke spillet.

Det er de franske værter, der venter Danmark i lørdagens EM-semifinale. Frankrig vandt sin kvartfinale med 3-1 over Sverige.

- Det bliver en stor mundfuld, hvor vi får hele hallen imod os.

- Jeg håber, at vi får en fed oplevelse, og mentalt skal vi være samme sted i morgen som i dag (fredag, red.).

- Vi skal tage de rette valg, og vores erfaring, håber jeg, bliver afgørende til vores fordel, siger landstræner Jesper Hovgaard i en pressemeddelelse.

Danmark spiller sin semifinale lørdag klokken 10. I den anden semifinale mødes Tyskland og Skotland.

Også de danske herrer spillede sig fredag i EM-semifinalen i nordfranske Lievin. Det skete med en sikker sejr på 3-0 over Tyskland.

Først vandt Viktor Axelsen i to sæt over Kai Schäfer med cifrene 21-13, 21-14.

Dernæst sejrede herredoublen med Kim Astrup og Anders Skaarup Rasmussen over tyskerne Mark Lamsfuss og Marvin Seidel med 21-19, 21-12.

Endelig sørgede Anders Antonsen for den afgørende sejr, da han vandt over Max Weisskirchen med cifrene 21-18, 21-14.

De danske badmintonherrer møder Rusland i lørdagens semifinale.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce