Annonce
Erhverv

Danske banker kræver livsforsikring for lån

Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters
Er der tvivl om kreditværdighed, kræver flere banker, at kunder tegner livsforsikring, som banken får pant i.

Er der tvivl om kundens kreditværdighed, kan både store og små banker finde på at forlange, at kunden tegner en livsforsikring - også selv om de har én i forvejen.

Det møder kritik fra flere sider, skriver Politiken.

Der er tale om en livsforsikring, som banken har pant i og vil kunne dække bankens tilgodehavende, når kunden dør.

Brian Stjernholm, direktør i det privatøkonomiske rådgivningsfirma Uvildige.dk, mener, at bankerne i nogle tilfælde går for langt.

- Som udgangspunkt er bankernes opgave at låne penge ud og få dem tilbage, så det er sådan set okay, at de afdækker deres risiko.

- Men det bliver et problem, hvis kunden får dobbeltdækning, fordi de har livsforsikring et andet sted, og der derfor bliver noget oversalg i det, siger han til Ritzau.

En livsforsikring kan koste fra få hundrede til flere tusinde kroner om året. Det afhænger af dækningens størrelse og omfang.

Forbrugerrådet Tænk ser også med skepsis på bankernes adfærd.

- Hvis banken er så usikker på, om kunden kan betale lånet tilbage, mener vi ikke, at løsningen er at sælge ham eller hende et produkt mere – ovenikøbet et produkt, som gavner banken mere end kunden, siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen til Politiken.

Han frygter desuden, at de store finanskoncerner deler oplysninger om kunders helbred mellem deres bank og deres forsikringsselskab.

Hos finansbranchens interesseorganisationen, Finans Danmark, maner juridisk direktør Kjeld Gosvig-Jensen til ro.

Han siger til Politiken, at det kun er forsikringsselskaber, som må håndtere data om kunders helbred, og at kunderne "altid er i deres gode ret til at vælge en anden långiver".

Danske Bank er en af de banker, der nogle gange beder om pant i kunders livsforsikring.

Rådgivningschef Stina Kring Andersen forstår godt, at kravet om livsforsikring kan provokere. Hun fortæller til Politiken, at det kun bliver taget i brug i særlige tilfælde, hvor der ikke er andre muligheder.

Andre banker - blandt andet Arbejdernes Landsbank - har valgt metoden fra.

Brian Stjernholm fra Uvildige.dk opfordrer bankkunder til selv at være mere opmærksomme på, om de bliver tilbudt vilkår, de ikke kan leve med.

- Som det gælder i mange sammenhænge, så skal man som kunde tjekke, om de vilkår, man får repræsenteret, er de bedste, man kan få, og ellers må man ud og undersøge markedet, siger han til Ritzau.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på Politikens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver ved og ved…

I den nyeste spareplan i Aarhus på socialområdet fortsætter den nedadgående spiral med fornyet styrke. Høringsmaterialet slår fast, at der er gennemført mindst 20 procent besparelser over de seneste 10 år. Samtidig er det også en kendsgerning, at der på området for voksne med handicap eksempelvis er kommet 10-20 procent flere borgere med behov for støtte og hjælp. Det hænger ikke sammen! Lad os antage, at der kom 10 procent flere opgaver i borgmesterens afdeling, 10 procent flere børn og unge, 10 procent flere ældre osv. Ville svaret fra byrådet så være, at løsningen var at lave en besparelse på 20 procent? Næppe! Det vil det selvfølgelig ikke, fordi de opgaverne er vigtige – de mennesker, der skal modtage ydelserne fra kommunen, er vigtige. Anderledes ser det ud på det sociale område. Logikken er simpelthen en anden, ikke særlig logisk, men alligevel. Siden 2009 har der været den ene besparelse efter den anden, hvad enten det har været Aarhus Kommunes egne besparelser, eller det har været kommunerne i Midtjylland, der sammen har besluttet dem. Vi overdriver ikke, når vi siger, at det er mindst 20 procent, der er besparet i de forgangne 10 år. Det betyder selvfølgelig noget. Det betyder dårligere livskvalitet for de mennesker, der kunne have fået en ordentlig hjælp. Det betyder et langt dårligere arbejdsmiljø for de socialpædagoger, der skal levere et fagligt kvalificeret stykke arbejde. Man kan bare se på sygefraværets stigning i det seneste år. Jeg er desværre ikke overrasket. Det betyder også, at den store gennemstrømning af medarbejdere vil fortsætte og tage til, fordi det helt enkelt er umulige arbejdsvilkår, byrådet tilbyder sine medarbejdere. Manglende tilbud, kvalitet, evne til at leve op til krav fra socialtilsyn og andre, der vurderer kvaliteten på området. Så det ville klæde byrådet at behandle det sociale område som alle andre. Nemlig, at flere opgaver ikke udløser sparekrav, tværtimod. Byrådet er byråd for ALLE borgere i Aarhus! Det ville klæde byrådet at leve op til denne forpligtigelse.

112

Mand vendte bil med anhænger på motorvejen

Byudvikling

Politikere til 450 debatlystne århusianere til borgermøde: Aarhus vokser, om vi vil det eller ej

AGF

AGF-cheftræner roste unge som gamle efter test-sejr over Viborg

Danmark For abonnenter

Liste med banditter i habitter vokser til nye højder: - Flere handler groft uforsvarligt, end nogen havde forestillet sig

Østjylland

Se kampflyene over Aarhus: F16-fly i formation markerede jubilæum

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];