Annonce
Sport

Dansker øjner VM-titel i tæt Le Mans-dyst

Fred Tanneau/Ritzau Scanpix

Michael Christensen er i front i Porsche-bilen i GTE Pro-klassen i Le Mans, hvor danskeren jagter VM-titel.

Danske Michael Christensen var en del af den tætte strid i GTE Pro-klassen lørdag i dette års udgave af Le Mans.

I den sidste time inden midnat af 24-timers-løbet var status, at Michael Christensen bag rattet i Porsche-bilen med nummer 92 lå i spidsen af klassen, hvor der hele lørdag blev kæmpet særdeles tæt.

Dermed ligger danskeren sammen med Kevin Estré godt til i jagten på at sikre verdensmesterskabet i langdistanceløb i GTE Pro-klassen.

Den tredje kører i bilen er belgiske Laurens Vanthoor.

Inden Le Mans var status, at bilen fører VM-serien med hele 36 point, og da vinderen af Le Mans får 38 point, skal bilen bare ende i top-9 søndag for at tage VM-titlen.

Den 87. udgave af løbet er samtidig sidste løb i VM-serien.

Sent lørdag blev der stadig kæmpet et tæt slag, og Jan Magnussen i den gule Corvette sammen med Antonio Garcia og Mike Rockenfeller lå på fjerdepladsen med danskeren bag rattet fra ved 23.30-tiden.

Magnussen og co. var en overgang på førstepladsen, men bilerne dystede hele lørdag på sekunder.

GTE Pro-klassen fik også drama lørdag aften, da søsterbilen hos Corvette med nummer 64 kørte galt og røg ind i barrieren på et tidspunkt. Bilen var så medtaget, at den måtte udgå af løbet.

Nicki Thiim, der sammen med Marco Sørensen og britiske Darren Turner kører i en Aston Martin, fik en skidt indledning lørdag med dækproblemer undervejs, og sent lørdag lå bilen på 13.-pladsen.

I kongeklassen LMP1 - hvor der ikke er danske deltagere - lå Toyota nummer syv foran søsterbilen, der har nummer otte.

Begge Toyota-biler havde et komfortabelt forspring, men lørdag aften lidt over klokken 22 kørte nummer syv af banen og mistede føringen i Toyota-duellen.

I løbets næstbedste klasse, LMP2, lå David Heinemeier-Hansson på femtepladsen i sin Jackie Chan Racing-bil sent lørdag.

Det danske High Class Racing-hold med Anders Fjordbach og Dennis Andersen i kørerstaben lå langt tilbage i LMP2-klassen.

Michelle Gatting var i GTE Am-klassen på niendepladsen i sin Ferrari, der under Le Mans køres af tre kvinder, hvoraf danskeren altså er den ene.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce