Annonce
Sport

Dansker tager VM-titel efter tiendeplads i Le Mans

Fred Tanneau/Ritzau Scanpix
Michael Christensen kan kalde sig verdensmester i langdistanceløb efter en tiendeplads i Le Mans.

Selv om det ikke blev til en sejr, så kunne danske Michael Christensen alligevel hæve armene i triumf, da det 24 timer lange Le Mans-løb søndag klokken 15 var slut.

Christensen, der kørte sammen med franske Kévin Estre og belgiske Laurens Vanthoor i en Porsche, sluttede ganske vist som nummer ti i GTE Pro-klassen.

Men den placering var nok til at sikre, at danskeren sammen med Estre kan kalde sig verdensmester i langdistanceløb i GTE-klassen.

Den dansk-franske duo havde en komfortabel føring i VM-serien inden Le Mans, som var sæsonens sidste løb, og titlen kom altså også i hus.

Det er anden gang, at en eller flere danskere vinder VM-titlen i GTE-klassen, efter at Marco Sørensen og Nicki Thiim gjorde det i 2016.

Netop Sørensen og Thiim havde ikke et godt Le Mans i deres Aston Martin, som de kørte sammen med britiske Darren Turner.

Sørensen kørte lidt over midnat lørdag aften bilen i barrieren, og den var så beskadiget, at den ikke kunne fortsætte.

Den samlede vinder af Le Mans blev Toyota nummer otte, der blandt andre havde den tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso i kørerstaben.

Jan Magnussens Corvette sluttede som nummer ni i GTE Pro-klassen. Bilen lå i flere omgange i front i sin klasse, men danskeren kørte søndag formiddag bilen af banen, og så røg den ned i placeringerne.

I LMP2-klassen sluttede det danske High Class Racing-hold med Anders Fjordbach og Dennis Andersen blandt kørerne på 11.-pladsen.

Værre gik det for David Heinemeier Hansson, hvis Jackie Chan DC Racing-bil i samme klasse udgik tidligt søndag morgen på grund af en ødelagt gearkasse.

Michelle Gatting blev sammen med italienske Manuela Gostner og schweiziske Rahel Frey nummer ti i GTE Am-klassen i deres Ferrari. Bilen var aldrig tæt på at blande sig med de bedste i klassen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Aarhus

Bruno har uddannet 400 til at spille jagthorn: - Jeg bliver ved med at spille, så længe jeg kan tygge smør

Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Annonce