x
Annonce
Biler

Danskere i kø efter ny Aston Martin

Den nye Aston Martin DBX byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft. Den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper. Foto: Aston Martin
Flere har købt den nye DBX, som er Aston Martins første høje bil.

Hele verden efterspørger store brutale SUV’er, og i den absolutte luksusklasse er det store SUV'ere, der sælger. Storsælgeren i klassen er Bentleys Bentayga, og hos Rolls-Royce er Cullinan den mest solgte model sidste år.

Desuden er der rygter om, at McLaren og Ferrari snart også skulle være leveringsdygtige i en 4X4-bil. Og så er der jo også Lamborghini Urus.

DBX hedder Aston Martins bud på en stor SUV. Motor og teknik er i vid udstrækning hentet hos samarbejdspartneren Mercedes-Benz, og om få år vil hver anden solgte Aston Martin være en SUV.

Trenden har også ramt Danmark, og tre danske kunder har allerede bestilt en Aston Martin DBX, uden overhovedet at have siddet i bilen.

- Det har vi aldrig oplevet før, og det vidner om, at vi med den nye SUV kommer i kontakt med helt nye kunder, der ikke har skænket Aston Martin en tanke før, vurderer salgschef Jonas Kupper, Aston Martin Copenhagen.

Med den nye DBX bliver det også for første gang muligt at trække en båd eller en campingvogn efter bilen. DBX må trække 2780 kg på krogen.

Bilen koster fra 3,7 millioner kroner, hvilket er et par hundrede tusinde kroner mindre end Lamborghini Urus.

De danske kunder har netop haft mulighed for at sidde i bilen, idet en meget før serieproduktions-DBX har været på roadshow i Skandinavien.

Annonce
Jonas Kupper, salgschef hos Aston Martin Copenhagen, oplever en usædvanlig stor interesse for den nye SUV. Foto: Jens Høy

Luftaffjedring og 4X4

DBX bygger på en ny platform, som Aston selv har udviklet. Det betyder, at alle moderne sikkerhedssystemer er standard i DBX. Interiøret byder på den sædvanlige handskebløde læderkvalitet og to skærme.

Den udstillede bil kunne dog ikke demonstrere det infotainmentsystem, som Mercedes-Benz har leveret til Aston Martin. Det bygger på de teknologier, som også sidder i Mercedes S-klasse, oplyser Aston Martin.

Inden døre er der plads til fem i kabinen, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Bagagerummet kan klare hele 632 liter.

Standard er også et 4x4-system, som kan variere kraften 100 procent mellem for- og bagaksel og individuelt mellem hjulene på akslerne til glæde for sportslig kørsel.

Motoren er Mercedes-Benz' store V8’er med 550 hestekræfter, og kræfterne overføres via en 9-trins automatgearkasse.

Præstationerne hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Senere kommer bilen også med en V6-hybrid, og efter sigende skulle der også være plads til Astons V12’er, der yder op til over 700 hestekræfter med to turboladere.

Det siger næsten sig selv, at en bil i denne klasse har luftaffjedring, og her har Aston teamet op med specialisterne hos Bilstein, hvilket har resulteret i en 7-trins regulering af bilens højde over vejen. Det hele styres elektronisk med mulighed for manuel indgriben, hvis chaufføren ønsker det.

Kraftværket er en V8-benzinmotor fra Mercedes-AMG, der kaster 550 hk af sig. Senere kommer en plug-in hybrid og måske en ægte V12-motor. Foto: Aston Martin
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Omsætning boomer: Madspildsbutikker bugner af lækre varer under coronakrisen

Læserbrev

Læserbrev: Hjælp kulturlivet og vores OL-atleter - læg ekstra på lottokuponen

Forleden, da jeg købte en Eurojackpot-kupon i den lokale brugs, tænkte jeg, hvordan kan vi støtte op om vores OL-atleter, så de ikke kommer til at lide økonomisk, indtil legene afvikles engang til næste år. Og vores kulturinstitutioner lider også, dem må vi og skal vi også hjælpe. En by som Aarhus uden Moesgaard, Den Gamle By, Aros m.v. er ikke en dansk storby, selvfølgelig skal de have hjælp. Jeg undersøgte, hvor mange der spiller lotte hver uge, det drejer sig da om en hel del. En lottokupon indeholder 10 rækker og koster 150 kr. at spille. Når man så ved, hvordan vinderchancerne er, så er man risikovillig, når man satser 150 kr. - så det vil for den enkelte ikke betyde det mindste, hvis man oveni prisen for lottokuponen skulle erlægge 10 kroner til støtte for vores OL-atleter og kulturen i Danmark. Bliver 10 kroner pr. lottokupon til noget? Ja, det bliver faktisk til ret meget, for hver uge spiller 1.185.137 personer lotto, så hvis vi ganger med 10, så er vi godt på vej til at hjælpe alle i land og videre, så vi kan se og nyde vores OL-atleter på TV og besøge vores kulturinstitutioner. Hvis vi regner videre året ud, så har vi indsamlet 456.000.000 kroner - det lukker da de værste huller, mens ellers må det jo bare fortsætte ind i det nye år. Coronaen skal ikke smadre alt det, vi elsker.

Aarhus

Skleroseramte Kristine har corona: - Føles som om, man ikke kan trække vejret ordentligt

Alarm 112

Truede betjente med corona: Flygtet fange stadig på fri fod

Aarhus

- Vi har aldrig, aldrig, aldrig oplevet noget lignende: Så hårdt er det østjyske turisterhverv ramt

Annonce