Annonce
Rejser

Danskere klager mest over hoteller

Enten har rejsebureauerne problemer med at oplyse korrekt om blandt andet faciliteter og støjproblemer på hotellerne, eller også læser kunderne ikke, hvad der reelt står. I hvert fald giver selve opholdet på en ferie anledning til en del klager. Foto: Colourbox
Mere end halvdelen af de klager, som Pakkerejse-Ankenævnet har afsagt kendelse over i 2018, handler om indkvartering. Danmarks Rejsebureau Forening mener, der er brug for en bedre forventningsafstemning.

Standard, faciliteter og støjgener på hoteller er noget af det, som fik fleste danskere til at forfatte en rejseklage sidste år. Det er Pakkerejse-Ankenævnet, der behandler klagerne. Ud af 241 kendelser fik 26 procent medhold, 44 procent fik delvist medhold og i 28 procent af tilfældene fik klagerne ikke medhold. I en pressemeddelelse ønsker Danmarks Rejsebureau Forening, brancheforening for danske rejsebureauer, at der kan gøres mere for at forventningsafstemme mellem bureauer og gæster.

- Der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed, når danskerne tager på ferie. Heri består et stort ansvar for rejsebureauerne i at have en gennemsigtig information til rådighed, så forbrugerne ved, præcis hvad de kan forvente sig. Og tilsvarende er det vigtigt, at de rejsende sætter sig godt ind i indholdet for deres rejse og betingelserne for deres tur, siger Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Annonce

Klager giver indsigt

Samtidig er han tilfreds med, at de rejsende benytter muligheden for at klage.

- Både procentdelen af medhold og antallet af klager er nærmest uændret, men det er vigtigt, at forbrugerne bruger deres ret til at klage. Det er nemlig også med til at give rejsebureauerne indsigt i, hvor de kan forbedre sig.

Det er kun hos rejsebureauer, der er registreret i Danmark, at forbrugere har sikkerhed i at kunne klage til Pakkerejse-Ankenævnet.

Foruden utilfredshed med indkvartering omhandler danskernes rejseklager også rejselederes ekspertise, udflugter, forsinkelser og ventetid på transport. Til gengæld er der ikke ret mange, der i 2018 har klaget over prisændringer, aflysning af rejse og mistet bagage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tilbagegang til det bedre

Der er ingen grund til at ærgre sig eller græde over, at der bliver lånt færre bøger på bibliotekerne i Aarhus end tidligere - hvis nogen skulle komme på den tanke. For der er masser af folk på bibliotekerne. De henter viden, lærdom eller erfaring på andre måder end ved at slæbe bøger med hjem. De låner også stadig bøger, bare lidt færre end tidligere. De nye tider er såmænd bedre end de gamle. For mulighederne for at finde det, man har brug for, er øget betydeligt. Selvfølgelig står bibliotekerne ligesom andre, der opererer med trykte ting, i et vadested. For ingen ved, om den trykte verden helt forsvinder. Det gør den næppe. Under alle omstændigheder har elektronikken helt forandret vores verden, oftest til det bedre, ja, selv i lande, der gerne vil bestemme, hvad deres indbyggere skal tro og mene, må magthaverne give op. Det er nemt at finde oplysninger og nemt at komme ud med sine budskaber. Både det århusianske hovedbibliotek Dokk1 og de 18 lokale biblioteker låner stadig bøger ud, så på den front har de en mission, men de er også blevet så meget andet. For eksempel et sted, hvor man henter elektroniske oplysninger på computeren. Der ydes også borgerservice, og så har især Dokk1 fået en hel stribe af nye, velfungerende funktioner. Både det sted og lokalbibliotekerne er blevet mødesteder, og det var helt genialt, da Dokk1 fandt ud af at lave aftaler på forhånd med foreninger, som nu har mødested i den grå diamant på havnefronten. Flere end 100 foreninger har deres faste mødested der, hvor de ikke alene har plads, men også adgang til mange funktioner, som de har brug for i forbindelse med foreningsarbejdet. Dokk1 er også blevet et sted, hvor studerende går hen for at læse og arbejde sammen to eller flere i grupper og en legeplads for forældre med mindre børn. Det er virkelig blevet et multikulturelt hus med en god atmosfære og brugbare platforme. At omkring 1,2 millioner hvert år besøger huset vidner om dets værdi. Og så gør det ikke så meget, at de færreste kommer for at låne bøger.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce