x
Annonce
Erhverv

Danskerne skeptiske over for køb af dagligvarer på nettet

<p>Ifølge en undersøgelse fra Eniro Danmark er antallet af danskere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet stort set uændret over de seneste år, og tallet ligger lavt på otte procent. På billedet ses Stefan Plenge, adm. direktør for Nemlig.com</p>

Antallet af forbrugere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet, har stort set ligget på samme niveau i en årrække. Det viser ny undersøgelse.

Når danskerne skal have fyldt op med mælk, bananer, rugbrød og andre dagligvarer, fortrækker langt de fleste stadig at gå i fysiske butikker for at købe ind.

Annonce

Ifølge en undersøgelse fra Eniro Danmark er antallet af danskere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet stort set uændret over de seneste år, og tallet ligger lavt på otte procent.

Tallet er ifølge Eniros undersøgelse stort set uændret siden 2012, hvor syv procent foretrak at købe ind i et online-supermarked.

»Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nuværende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadig bedst kan lide at handle i en fysisk butik,« siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark.

I 2015 har kun 16 procent af danskerne prøvet at købe dagligvarer på nettet mod 13 procent året før. Over halvdelen af de, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, svarer i undersøgelsen, at det kun sker sjældent.

Det er ikke kun Eniros undersøgelse, som viser beskedne tal inden for handel med dagligvarer på nettet.

Retail Institute Scandinavia er i en analyse af danskernes erfaringer med online-supermarkeder også kommet frem til, at kun otte procent regelmæssigt handler dagligvarer på nettet.

Mest udbredt i hovedstaden

Af begge analyser fremgår det, at især forbrugere i hovedstadsområdet har skiftet turene til de fysiske supermarkeder ud med klik på nettet.

Eniros undersøgelse viser, at 24 procent af københavnerne har forsøgt sig med dagligvarehandel på nettet, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.

»Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online,« siger Allan Jakobsen.

De største aktører på markedet for dagligvarehandel på nettet er Nemlig.com, Irma.dk, Superbest.dk og Osuma. Derudover sælger Årstiderne, Skagenfood og Gris og Ko udvalgte dagligvarer online.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Kampklædt politi med våben i Aarhus C: Mand ført ud fra opgang med hætte trukket op over hovedet

Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Danmark

Liveblog: 77 personer er døde med coronavirus i Danmark - de blev i snit 81 år

Danmark

Regeringen overvejer gradvis åbning af Danmark efter påske - hvis danskerne fortsætter fornuftig adfærd

Aarhus

Overlæge: - Det er fortrinsvis de unge og raske, vi har i respirator

Annonce