Annonce
Sport

Darko Jukic har genfundet formen: - Tidligere tog jeg god kondition for givet

Darko Jukic er den mest scorende spiller for Bakken Bears i denne sæson. Arkivfoto: Kim Haugaard
I seneste sæson havde Darko Jukic problemer med at følge med når det brændte på. Derfor har Bakken Bears-spilleren brugt sommeren på at selvtræne med løbesko, og det har givet lynhurtige resultater.

BASKETBALL: Selv en på 29 år kan få en frisk begyndelse.

Darko Jukic har været sit holds bedste i de første kampe i denne sæson. Landsholdsspilleren er topscorer for Bakken Bears og tager fra i reboundspillet.

Måske ikke nogen chokerende konstatering, når nu der er tale om en af Danmarks bedste spillere, men Jukic' sæsonstart har alligevel været iøjnefaldende. Fordi forwarden er igennem sine år i Aarhus stille og roligt blevet mindre og mindre scorende og mere en del af et større puslespil, hvor pointene kommer fra mange kanter.

Og forklaringen på den fine sæsonstart er sådan set ret simpel, hvis man spørger Darko Jukic selv; Han har brugt sommeren på at tage sin krop seriøst.

- Jeg havde nogle problemer sidste år med min kondition. Om det er noget, der har tråde til den lungebetændelse, jeg havde i 2017, ved jeg ikke. Men jeg havde nogle ture, hvor jeg ikke følte mig på toppen i forhold til min kondition når jeg sammenlignede mig med mine kollegaer. Så det var helt klart mit største fokus i sommer.

- Jeg har arbejdet ekstra på min løbetræning over sommeren, og jeg kan mærke, når jeg er inde på banen, at det har betalt sig. Jeg har simpelthen mere energi til at være aggressiv, siger Jukic, der har brugt fritimer på at løbe rundt på løbebanen på Ceres Park eller i Fælledparken i København.

- Det er ikke noget, jeg tidligere har haft så stort et fokus på. Tidligere har jeg haft mere fokus på styrketræning og ikke givet det den ekstra gas. Jeg har aldrig været glad for bare at løbe. Men jeg kan mærke, at det indtil videre har givet pote.

Det lyder næsten så simpelt, at man tænker, hvorfor du ikke har løbet nogle flere ture noget før?

- Hvis jeg skal være lidt hård ved mig selv, så har jeg måske været lidt uprofessionel på nogle måder ved at tage konditionen for givet. Men det kan være, at det for mig er noget, jeg skal gøre ved siden af min normale træning for at holde niveau mens andre måske ikke har brug for det.

Hvor meget betyder det som basketballspiller, at du har en god kondition?

- Det betyder alt. Når du ser hold varme op, kan alle jo hoppe op og dunke og lave alle mulige ting med bolden. Men når det ikke længere foregår i et lavt tempo og du skal op og løbe ti gange frem og tilbage, dække forsvar og så videre begynder lungerne at blive presset. Og det er klart, at jo bedre form, du er i, jo længere tid kan du være med inden du når det punkt.

- Og indtil videre har jeg kunne mærke, at jeg i denne sæson er på et andet niveau hvad det angår. Og det har også givet mig noget mentalt, at jeg føler, jeg er i bedre form. Så simpelt er det, siger Darko Jukic.

Han har i de seneste sæsoner været henholdsvis den syvende og femte mest scorede for sit hold, men har altså taget førerpinden indtilvidere i denne sæson.

Annonce

Darko Jukic i tal

  • Darko Jukic har i denne sæson været med i alle fire kampe for Bakken Bears, hvor han rent statistisk har været bedste mand:
  • Keravnos: 17 point, 5 rebounds på 28 minutter
  • Keravnos: 12 point, 5 rebounds på 28 minutter
  • Copenhagen Basketball: 12 point, 4 rebounds på 17 minutter
  • Team FOG Næstved: 17 point, 10 rebounds på 30 minutter

Randers venter onsdag

Løbetræning er ikke det eneste, der er været flueben ud for i Darko Jukic' sommer.

Han meldte i sommer afbud til to landskampe fordi han ville blive en skade kvit. Og det er så småt ved at lykkes.

- Jeg har taget mig sammen og fået styr på min hofte, som jeg har døjet med i flere år. Jeg har både været igennem styrketræning med fysioterapeuterne og så går jeg nede ved noget, der hedder Smertefri bevægelse, som har hjulpet mig meget, fortæller den 29-årige.

Onsdag aften møder han og Bakken Bears Randers Cimbria i Vejlby-Risskov Hallen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce