Annonce
AGF

David Nielsen om ung debutant: - Hans potentiale er gigantisk

David Nielsen jublede over AGFs 2-0-sejr over AC Horsens. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
19-årige Zach Duncan imponerede i sin først kamp fra start for AGF, hvor han vikarierede for Nicolai Poulsen.

FODBOLD: Zach Duncan måtte - bogstaveligt talt - tælle på fingrene, da han efter AGFs 2-0-sejr over AC Horsens blev spurgt til, hvor mange seniorkampe den 19-årige australier har spillet.

Først sagde han otte, men trak en fra. Syv. Den fjerde fra start. Den første hvor han spillede 90 minutter.

Med den baggrund var det ikke så sært, at den nye AGFer var nervøs, da han mandag var udvalgt til at erstatte karantæneramte Nicolai Poulsen på AGF-midtbanen.

Men han bestod med store ord til følge fra cheftræner David Nielsen.

- Det var en utrolig stærk præstation. Han er en meget ung spiller, der har imponeret os alle sammen i opstarten. Han har et potentiale, der er kæmpe stort. Og det er jeg ikke bange for at sige, når det er ham, fordi han arbejder knald-hamrende hårdt hver eneste dag. Vi behøver ikke holde ham på jorden. Hans potentiale er gigantisk og han skal bare fortsætte med at arbejde. Han er en unik spiller, sagde David Nielsen.

Selv var Zach Duncan begejstret for at have bestået sin startdebut som AGFer.

- Nicolai Poulsen har været en stor del af vores hold i de første kampe og Horsens er et fysisk stærkt hold, så det var nogle store sko, jeg skulle udfylde. Det var en hård kamp, men jeg synes, jeg gjorde det fint.

- Inden kampen sagde David Nielsen til mig, at jeg skulle slappe af og holde det simpelt. Han fortalte mig, at han tror på mig og at jeg bare skulle gå ud og spille som jeg normalt ville gøre, så skulle det nok gå.

- Jeg var selvfølgelig nervøs, men så snart, jeg trådte ind på banen forsvandt det. Det var vigtigt, at vi fik de tre point, det har manglet. Dette er et stort skridt i vores sæson. Når sejrene ikke kommer forsvinder selvtilliden, sagde Duncan.

Alt var dog ikke positivt for midtbanespilleren, der burde havde scoret til 3-0 kort før tid:

- Jeg kommer til at have mareridt om den beslutning, men det må jeg lære af. Jeg forsøgte at aflevere bolden, men jeg skulle have afsluttet selv.

Annonce

Superliga, 6. runde

  • AGF – AC Horsens 2-0 (1-0)
  • Mål: 1-0 Nicklas Helenius (46.), 2-0 Mustapha Bundu (61.)
  • AGF (4-4-1-1): William Eskelinen – Alexander Munksgaard, Niklas Backman, Jesper Juelsgård (Frederik Tingager, 32.), Casper Højer Nielsen – Mustapha Bundu, Zach Duncan, Mustafa Amini, Jakob Ankersen – Jon Dagur Thorsteinsson (Bror Blume, 80.) – Nicklas Helenius (Patrick Mortensen, 79.)
  • AC Horsens (4-4-2): Michael Lansing – Peter Nymann (Peter Therkildsen, 62.), Malte Kiilerich Hansen (Erhan Masovic, 46.), Alexander Ludwig, Michael Lumb – Louka Prip (Mikkel Qvist, 75.), Bjarke Jacobsen, Hallur Hansson, Jonas Thorsen – Rune Frantsen, Nicolai Brock-Madsen
  • Advarsler: William Eskelinen, Jakob Ankersen, AGF. Bjarke Jacobsen, AC Horsens
  • Dommer: Jørgen Daugbjerg Burchardt
  • Tilskuere: 7.162 på Ceres Park
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Vejen til en bedre skoledag går også gennem skoletoilettet

Noget så basalt som skolernes toiletforhold har stor betydning for elevernes trivsel, læring og sundhed. Mange folkeskoleelever holder sig i løbet af en skoledag, fordi de ikke har lyst eller mulighed for at bruge skolens toiletter – med utilpashed og ubehag, samt symptomer som hovedpine, mavepine, forstoppelse og ufrivillig vandladning til følge. Utilpasheden koster samtidig på koncentrationen og kan derfor gå ud over elevernes læring. Færre toiletbesøg betyder også mindre håndvask og dermed større risiko for at sprede smitsomme sygdomme. Flere ting er på spil, når eleverne beskriver, hvorfor de ikke har lyst til at gå på toilettet. År efter år viser resultaterne fra den nationale trivselsmåling, at over halvdelen af eleverne på 4.-9. årgang ikke oplever skolens toiletter som rene og pæne. Oplevelsen af manglende privatliv ved toiletbesøg er ligeledes blandt årsagerne til, at eleverne ikke har lyst til at bruge skolens toiletter. I Aarhus investerer vi i disse år cirka 30 millioner kroner i at renovere og bygge nye skoletoiletter på de 46 folkeskoler. I 2018-19 er 214 skoletoiletter blevet gennemrenoveret, og der er etableret 28 helt nye toiletter på skolerne, og flere er i støbeskeen. Samtidig har vi netop afsluttet pilotprojektet Fremtidens Skoletoiletter, som skulle undersøge, hvordan vi kan gøre toiletbesøg til en bedre og tryggere oplevelse. Ikke kun byggeteknisk eller teknologisk, men også hvad lærere, pædagoger, ledere og forvaltning kan gøre for at sikre elevernes lyst til at bruge skolens toiletter. Og dermed, hvordan vi investerer pengene bedst. Tre udvalgte folkeskoler i Aarhus Kommune; Sølystskolen, Skovvangskolen og Holme Skole har afprøvet og udviklet nye materialer og teknologier med henblik på at kunne skabe indbydende, hygiejniske og driftssikre toiletforhold på grundskoler. Til gavn for elever og lærere og til effektivisering af drift og rengøring. Alt sammen i samarbejde med og under evaluering af Dansk Center for Undervisningsmiljø. Vi er ikke i mål med toiletterne, det kræver en varig og vedholdende indsats at sikre gode forhold for toiletbesøg på skolerne. Vi har allerede brugt mange penge på at renovere og bygge nye toiletter, men der mangler fortsat midler, hvis alle toiletter på alle skoler skal være tidssvarende. Derfor vil vi fortsat arbejde for at prioritere penge til området. Konklusionen? At det hverken er nok at gøre mere rent, bygge nyt, skabe ventilation eller bruge lys, lyd og belønning til at styre skyl, håndvask og oprydning. Et helt nyt, smart toilet kan være ulækkert, fem minutter efter at det var helt i orden. Det er heller ikke tilstrækkeligt med elev- og forældreinformation, større elevansvar eller mere engagement fra de voksne. Men den gode læring er, at vi ved at inddrage både renovering, psykologiske forhold, elevansvar og organisering kan flytte oplevelsen af toiletbesøg, trygheden og toiletvanerne markant i en positiv retning. Vi får næppe alle udfordringer med skoletoiletter til at gå væk. Det kræver en vedvarende og langvarig indsats. Men vi har gjort os vigtige erfaringer, også når vi skal prioritere bygningsinvesteringer, som nu skal udbredes til skolerne i Aarhus – og andre kommuner må gerne kigge med.

Aarhus For abonnenter

Dyreforsøg: Salamanderen skal lære os at gendanne rygsøjlen

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];