Annonce
Debat

De har selv siddet til tops i sadlen på Aarhus Cyklebane: Det er en fejl at frede banen af hensyn til arven fra os

"Ved at frede Aarhus Cyklebane fastlåser man jysk banecykling til et forældet og slidt anlæg uden mulighed for at udvikle sporten og uden brugbare faciliteter for morgendagens talenter", skriver en række repræsentanter for Aarhus Cyklebanes Venner. Arkivfoto: Axel Schütt

Som brugere af Aarhus Cyklebane gennem en menneskealder har vi lyst til at bidrage med nogle oplysninger, som forhåbentlig kan bidrage til, at den rigtige beslutning om bevarelse af banen kan tages.

Det er med stor ærgrelse, at vi læser om planerne for at frede Aarhus Cyklebane. Ikke, fordi vi ikke holder af Aarhus Cyklebane. Tværtimod. For Aarhus Cyklebane har været omdrejningspunktet for vores sport, liv og karriere. Men det er netop kærligheden til den sport, som har givet os så mange gode oplevelser gennem årene, som gør, at vi må råbe vagt i gevær, når talen falder på at frede Aarhus Cyklebane.

Ved at frede Aarhus Cyklebane fastlåser man jysk banecykling til et forældet og slidt anlæg uden mulighed for at udvikle sporten og uden brugbare faciliteter for morgendagens talenter.

Annonce

Det er ganske forståeligt, at mange mennesker har store følelser forbundet med det nuværende anlæg, ingen ved det bedre end os. Men det er utopi at tro, at den bedste måde at bevare arven og kulturhistorien fra os og vore forgængere er ved at frede en bygning.

Det vil være en Aarhus-historie af rang, hvis man ender med at frede et sportsanlæg, som burde være ombygget til en indendørs bane for 20 år siden, og med en arkitekttegnet tribune, som både før og efter den tragiske brand har været genstand for spot og spe i cykelkredse, da den er bygget så tæt på selve banen, at det ikke lader sig gøre at se langsiden og målstregen fra tribunens øverste etage.


Der er blevet skrevet store kapitler i historiebøgerne på Aarhus Cyklebane. Men med en fredning står det klart, at det sidste kapitel i en over 100 år gammel fortælling om banecykling i Aarhus endegyldigt er skrevet. Aarhus Cyklebane som institution fortjener bedre end det.


Derudover fremgår det af indstillingen, at fredningen omfatter såvel banelegemet samt alle de tilhørende bygninger og de "nedgravede tilskuersæder".

Når man læser denne indstilling, får man umiddelbart det indtryk, at de personer, der har udformet denne indstilling IKKE har gjort sig den ulejlighed at inspicere hele området - og specielt ikke bygningerne.

Eksempelvis er tilskuersæderne ikke "nedgravede". Der er lavet en række afsatser ved hjælp af nogle cementkantsten – som faktisk står hulter til bulter. Foreningen Aarhus Cyklebane har ved hjælp af nogle træplanker gjort disse afsatser nogenlunde anvendelige, men behageligt er det altså ikke at sidde på dem.

Tribunen er et kapitel for sig, for hvis man har været inde i bygningen, vil man opdage, at den er meget dårligt indrettet. Mange rum er uanvendelige og utidssvarende udformet. Når bygningen alligevel har kunnet bruges, skyldes det, at Aarhus Cyklebane i samarbejde med Aarhus Kommune de seneste år har gjort en stor indsats for at få det bedste ud af de meget ringe faciliteter. Men tidssvarende er det ingenlunde.

Tilskuerpladserne på tribunen er vanskeligt tilgængelige med meget høje afsatser således, at det er meget vanskeligt – specielt for ældre og gangbesværede – at komme op på pladserne. Dernæst skal man være heldig, hvis man ikke bliver skidt i hovedet af en af de mange hundrede svaler, som har indtaget undersiden af halvtaget.

Hvad ryttergården angår, så har den fået et "løft" på det seneste således, at der nu er tålelige bade- og toiletforhold – men det forekommer os, at det i virkeligheden er et sminket lig.

Den kulturhistorie, som vi og mange andre har været en del af på Aarhus Cykleban,e bevares bedst ved at gøre banecyklingen i Aarhus levende igen, med nye ryttere og faciliteter, som påny kan tiltrække store folkemængder.

Gennem de seneste 10 år har ledelsen på Aarhus Cyklebane bevist, at der findes et potentiale for banecykling i Aarhus både blandt ryttere og tilskuere. Det er ikke på grund af de sportslige faciliteter, men på trods af dem. Vi har støttet denne genrejsning fra sidelinjen så godt som muligt, men det har aldrig været med et ønske om udelukkende at fejre fortiden.

Der er blevet skrevet store kapitler i historiebøgerne på Aarhus Cyklebane. Men med en fredning står det klart, at det sidste kapitel i en over 100 år gammel fortælling om banecykling i Aarhus endegyldigt er skrevet. Aarhus Cyklebane som institution fortjener bedre end det.

Skribenterne bag dette indlæg tæller repræsentanter for Aarhus Cyklebanes Venner, som selv har haft en aktiv karriere som elitecykelryttere: Gunnar Asmussen, begynder Aarhus Cyklebane 1961, OL-guld 1968, holdforfølgelsesløb 8 x danmarksmester; Jens Jørn Jensen, begynder Aarhus Cyklebane 1964, 30 aktive sæsoner på Aarhus Cyklebane (rekord), formand for Aarhus Cyklebane i 10 år, banetræner gennem 15 år; Tayeb Braikia, begynder Aarhus Cyklebane 1984, dansk landstræner i banecykling 2002-2006, vinder Københavns seksdagesløb 1999, 3 x danmarksmester; Bjarne Simonsen, begynder Aarhus Cyklebane 1995, frivillig leder gennem 10 år, banetræner gennem 15 år; Julie Leth, begynder Aarhus Cyklebane 2007, EM-guld parløb 2019, 14 x danmarksmester; Finn Mårtensson, begynder Aarhus Cyklebane 1957, speaker på Aarhus Cyklebane gennem 20 år; Niels Fredborg, begynder Aarhus Cyklebane 1962, OL-guld 1972 1.000 meter, VM-guld 1967 1.000 meter, VM-guld 1968 1.000 meter, VM-guld 1970 1.000 meter, 27 x danmarksmester; Peter Broe Kristensen, begynder Aarhus Cyklebane 1975, chefmekaniker Aarhus Cyklebane gennem 30 år; Jens Erik Madsen, begynder Aarhus Cyklebane 1993, OL-sølv 2008 holdforfølgelsesløb, VM-guld 2009 holdforfølgelsesløb, 4 x danmarksmester; Michael Færch Kristensen, begynder Aarhus Cyklebane 2002, OL-sølv 2008 holdforfølgelsesløb, VM-guld 2009 holdforfølgelsesløb.

Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Aarhus For abonnenter

Christian kan ikke få gjort rent i syv uger: Kollaps i Berits Hjemmepleje presser kommunens rengøringshjælp i knæ

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Onsdagens coronatal: 1871 nye smittede det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Kolleger i kulturlivet: Rebecca Matthews er et godt valg

Aarhus For abonnenter

Aros-direktør har hovedet fuld af idéer: Men det kunne være dejligt, hvis hun blev bedre til at tale dansk

Debat

Det popsmarte fodgængerfelt i Mejlgade er blevet til bargæsternes dansegulv: Kommunen svigter både os og trafiksikkerheden

AGF

AGF-anfører holder hovedet højt trods måltørke: - Nej, nej, jeg er ikke ramt på selvtilliden

AGF

Se højdepunkterne: AGF sendt ud i pokalmørket efter ny tandløs indsats

Aarhus For abonnenter

Giftig sag rammer byrådet: Vil Aarhus Kommune tilbyde at undersøge kræftramt brandmand for PFOS-skader?

Debat

På jagt efter en p-plads i timevis: Vi forbedrer klimaet, hvis vi lukker byen for biler

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Indland

Hundredvis af brandmænd skal nu testes for PFOS

Alarm 112

Har du også undret dig? Derfor er der ekstra meget udrykning i disse dage

Kultur For abonnenter

Ny stor dansk filmsatsning smider Karen og Robert ud af deres villa - de bor nemlig i en kopi af kendt dansk sangers barndomshjem

Aarhus For abonnenter

Fortætning i midtbyen: Beboere og politikere i infight om nyt byggeprojekt

Aarhus

Stor Aarhus-event i økonomisk krise: Classic Race tager en timeout i 2022

Annonce