Annonce
Aarhus

De skulle have kørt med Letbanen, nu kører de Berlingo

Erstatningsbusserne er håbløse tidsmæssigt for dem i Mørke, mener Lars Hoff-Lund, der derfor har holdt liv i sin gamle Berlingo. Foto: Axel Schütt

Mens pendlerne venter på Letbanen fra Aarhus til Odder og Grenaa, har flere af dem købt bil. Nogle af dem overvejer at beholde bilen - også når Letbanen kommer.

AARHUS: Turen til arbejde tog omkring 20 minutter med nærbanen for Anita Juelsgaard Vang. Hun bor i Mårslet og arbejder i Aarhus C. Men da man lukkede nærbanen og indsatte erstatningsbusserne, blev turen forlænget, så det tog hende 45 minutter at nå frem.

- Det var en kæmpe forringelse med erstatningsbusserne, når man var vant til toget. Vi har altid kunnet nøjes med en bil, men med busafgangene kunne jeg simpelthen ikke nå at hente min søn i SFO i Mårslet, siger Anita Juelsgaard Vang.

Derfor leasede hun en lille Peugeot som bil nummer to.

Udgangspunktet var egentlig, at det skulle være en midlertidig løsning, og at de skulle af med den igen, når Letbanen begyndte at køre. Men eftersom Letbanen endnu ikke kører, har de stadig bilen, og Anita Juelsgaard Vang har efterhånden svært ved at forestille sig en hverdag uden.

Hør journalist Ole Christensen fortælle om letbanen her

Har du spørgsmål eller kommentarer til Ole? Så kan han kontaktes på olch@stiften.dk
Lars Hoff-Lund og Jakob Rauff Baungaard kører begge i Berlingoer ind til Aarhus, fordi letbanen ikke kører endnu. Et nødvendigt onde, mener Jakob. Foto: Axel Schütt

En Berlingo var et nødvendigt onde

Så selvom planen egentlig var at vende tilbage til kun at have en bil, har bil nummer to pludselig givet dem en vis fleksibilitet, der bliver svær at undvære, forklarer Anita Juelsgaard Vang.

De længere rejsetider og få afgange, der har givet bøvl for Anita og hendes familie, har også påvirket andre i oplandet. Passagererne på den anden side af Aarhus mod Grenaa har oplevet samme problem.

Jakob Rauff Baungaard, der bor i Mørke, har ligeledes været nødt til at finde en anden løsning end busserne og den manglende Letbane:

- Jeg startede med at tage erstatningsbussen. Men vi opdagede hurtigt at vores hverdag simpelthen ikke hang sammen, når man bruger over to en halv time om dagen på at sidde i en bus, Jakob Rauff Baungaard, der til dagligt arbejder i Aarhus C.

Derfor købte han og hans kone bil nummer to.

En Berlingo.

- Det var virkelig af nød, vi købte bilen. Et onde på alle måder. De fleste ved godt, at man ikke køber en Berlingo for sjov, det gør man kun, hvis man er yderst presset, siger Jakob Rauff Baungaard med et grin.

Men med erstatningsbusserne tager det over fem kvarter at komme til Aarhus fra Mørke, modsat nærbanen der kun tog 38 minutter - altså dobbelt så lang tid, forklarer han.

Annonce

Berlingoen skrottes, når Letbanen kører

På Kohalen i Aarhus står der to identiske Berlingo'er fra Mørke parkeret. Den ene er Jakobs egen, den anden er Lars'.

Lars Hoff-Lund, der også bor i Mørke, har holdt sin gamle Berlingo kunstigt i live med flere reparationer i næsten to år, fordi Letbanen ikke kører.

- Erstatningsbusserne er håbløse tidsmæssigt. Så Berlingoen skulle bare lige holde, til Letbanen kørte. Og siden Letbanen ikke kører endnu, så lever Berlingoen stadig med lidt nødhjælp og kunstigt åndedræt, siger han.

De to Berlingo-ejere er dog enige om, hvad der kommer til at ske med bilerne, når der igen kører tog til Aarhus:

- Berlingoen ryger, når Letbanen begynder at køre, siger Lars Hoff-Lund.

Det samme gælder for Jakob Rauff Baungaard:

- Jeg er ikke i tvivl. Den dag Letbane-direktøren melder en troværdig dato ud for start, så sætter jeg Berlingoen til salg, siger han.

Men svaret er ikke helt så klart fra Anita Juelsgaard Vang, der ikke ved, om hun opsiger sin leasingaftale på bil nummer to, når Letbanen begynder at køre:

- Man vænner sig til at have to biler. Vi har tre børn, og hvis min mand er afsted med den ene bil, så er hverdagen meget nemmere, når man har to biler, siger hun.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce