Annonce
Debat

De sorte mænd i vores gader: De minder mig om antidemokratiske, ekstreme bevægelser

"Det er ikke til at afgøre, hvad Men In Black står for; hjemmesiden med ca. 21.000 følgere oplyser blot, at man mødes på gaden med vågne øjne for frihedens skyld, p.t. vistnok mest for de hjemløses og udsattes skyld. Tydeligvis gør den ledelsesløse bevægelse sig skyld i en række elementære fejltagelser, som gør det vanskeligt for offentligheden at tage den alvorligt som andet og mere end en balladegruppering på højrefløjen", skriver Aage Jørgensen. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

DEBAT: Det er ikke til at afgøre, hvad Men In Black står for; hjemmesiden med ca. 21.000 følgere oplyser blot, at man mødes på gaden med vågne øjne for frihedens skyld, p.t. vistnok mest for de hjemløses og udsattes skyld.

Tydeligvis gør den ledelsesløse bevægelse sig skyld i en række elementære fejltagelser, som gør det vanskeligt for offentligheden at tage den alvorligt som andet og mere end en balladegruppering på højrefløjen. Er det mon sådan, det er?

Den første afgørende fejl knytter sig naturligvis til det ikke-danske navn, som tydeligvis signalerer, at der er tale om en bevægelse med amerikansk afsæt. Med befolkningens aktuelle kendskab til amerikanske ekstrembevægelser kan det ikke andet end give afskyvækkende associationer. Hvor er i øvrigt kvinderne?

Annonce

I samme retning peger den anden fejltagelse, sortklædtheden. Selve den uformelle uniformering byder mange mennesker voldsomt imod og får dem til at drage paralleller til f.eks. Ku Klux Klan, der i sin tid satte sig udenfor eller over lovgivningen og efter forgodtbefindende arrangerede hængning, brænding eller anden eliminering af sorte mennesker, lynchjustits altså.

KKK har i dag med 130 lokalafdelinger i USA igen megen medvind. Ganske vist har den kutteklædte klan sat sig på englenes hvide farve, mens en del europæiske mellemkrigstidsbevægelser satte sig på den sorte, med associationer i djævelsk retning. Mange uniformsvarianter blomstrede op i det nazistiske og fascistiske Europa. Herhjemme uniformerede Konservativ Ungdom sig, som måske glemt af de fleste.


Selvfølgelig er det også i sig selv til skade for den brede befolknings opfattelse af bevægelsen, at den dukker op i hælene på det trumpistiske forsøg på at nedbryde de politiske institutioner i USA.


Den tredje fejltagelse udgør den tilsyneladende flade struktur. Alle kan være med, alle kan udtale sig, også folk med uklare forestillinger om, hvad utilfredsheden egentlig drejer sig om. Tilsyneladende er der en ledelse, der via sociale medier trommer de sorte mænd sammen, men der er ingen afgrænsning i forhold til folk, hvis væsentligste interesse er at lave ballade, fyre kanonslag af, brænde statsministerdukker, osv. På den måde afskærer man sig fra at kunne sige hurtigt fra over for "de uvedkommende" og gøre det klart for offentligheden, hvad man ikke vil stå model til og have skyld for.

Den opsigtsvækkende demonstration i København for tre uger siden fik den angivelige stifter Morten Jakobsen ud af anonymiteten for at få os alle til at forstå, at "det betænkelige" ikke foregik under demonstrationen, men efter at den var opløst, og at man i øvrigt var offer for mediehetz. Han virkede ikke til at have noget stort forkromet overblik, men fik hjælp af en rapper, Ali Sufi, som forklarede, at militante indslag i hans musikkultur ikke skulle forstås efter ordlyden, men som følelsesudbrud.

Efter eget sigende har demonstrationsarrangørerne haft et godt samarbejde med politiet, men hvad hjælper det, når dunkle kræfter tager over og bidrager til at give offentligheden et andet indtryk?

Bevægelsens selvudråbte talsmænd har tilkendegivet, at demonstrationerne retter sig mod Folketingets coronarestriktioner og mod vaccinationsprogrammet, der opfattes som tvangsforanstaltninger. Men hvordan kan man opfatte frivillig vaccination som en tvangsforanstaltning, og hvordan kan man mene, at man ved f.eks. at se stort på mundbinds- og afstandskrav har "ret" til at påføre andre mennesker en sygdom, som de af al magt forsøger at undgå?

Eller er der i realiteten tale om mindre forretningsdrivendes insisteren på retten til at modsætte sig den aktuelle lockdown, uanset at den beror på ekspertrådgivning og har bred folketingsopbakning? I så fald må bevægelsen jo finde sig i at blive opfattet som antidemokratisk.

Selvfølgelig er det også i sig selv til skade for den brede befolknings opfattelse af bevægelsen, at den dukker op i hælene på det trumpistiske forsøg på at nedbryde de politiske institutioner i et USA, som vi gerne opfatter som vor bedste ven og store forbillede. En præsident bakket op af bøller (i f.eks. nordisk vikingeantræk) fra Proud Boys og All-Knights, samt QAnon-konspirationsfolk osv., kan man jo næppe være interesseret i at blive sat i bås sammen med. Eller hur?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

En kviktest og en drink for 149 kroner: Nyt privat testcenter åbnet ved åen i Aarhus

Alarm 112

26-årig idømt fængsel for vidnetrusler: Fandt betjent på Facebook og truede med at slå hans søn ihjel

Aarhus For abonnenter

Knæskallen gik i seks stykker: - Jeg mistede min udødelighed i cykelstyrtet

Alarm 112

Mand i varevogn skaber frygt i Åbyhøj: Ville have drenge til at hoppe ind i bilen og vise vej til Kvickly

Annonce