Annonce
Udland

De stridende parter i Venezuela gør fremskridt i forhandlinger

De norskledede forhandlinger mellem repræsentanter for Maduro og Guaidó går fremad og fortsætter i næste uge.

Repræsentanter for de stridende parter i Venezuela har den seneste uge gjort fremskridt under forhandlinger i Barbados, lyder det fra begge sider af forhandlingsbordet.

Forhandlingerne mellem repræsentanter for Venezuelas præsident, Nicolas Maduro, og oppositionsleder Juan Guaidó vil derfor fortsætte i næste uge.

Forhandlingerne mægles af Norge ligesom de to tidligere runder af forhandlinger.

Sidst mødtes repræsentanter for parterne i Oslo i maj, hvor de skiltes uden tegn på fremskridt eller planer om at fortsætte forhandlingerne.

Juan Guaidó, der er leder af Venezuelas Nationalforsamling, erklærede i januar sig selv for midlertidig præsident i Venezuela. Han støttes af flere lande, herunder USA og flere lande i EU.

Han har tidligere afvist at genoptage forhandlingerne med præsidenten, indtil Maduro udskriver et nyt præsidentvalg.

Præsident Nicolas Maduro, som ikke personligt deltager i forhandlingerne, kalder den nye runde forhandlinger i Barbados succesfulde.

- Efter en intens arbejdsdag er vi nået frem til seks punkter med den norske regering og oppositionen, siger Maduro på nationalt tv og radio.

Han beskriver ikke nærmere, hvad de seks punkter indebærer.

Norges udenrigsminister, Ine Marie Eriksen Søreide, udtaler i en pressemeddelelse, at parterne har etableret en forhandling, som vil "arbejde fremadrettet og effektivt på at nå frem til en løsning".

- Det er forudset, at parterne må rådføre sig for at kunne komme videre med forhandlingerne, siger hun videre.

Hector Rodriguez, der forhandler på vegne af præsident Maduro, siger, at han forventer en "kompliceret" forhandling, som vil føre til "enighed om demokratisk sameksistens", hvor parterne anerkender hinanden.

Oppositionslederens forhandler, Stalin Gonzalez, skriver på Twitter, at Venezuela har brug for "svar og resultater".

Han siger videre, at hans delegation vil "rådføre sig for at skabe fremskridt og bringe lidelserne til en afslutning".

/ritzau/AP

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce