Annonce
Debat

Debat: Afskaffelse af pseudoarbejde endt som grøftegravende pseudodiskussion

To debattører, Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen, vil afskaffe pseudoarbejde – altså den slags arbejde, der ikke bidrager med noget reelt, men blot opfinder nye opgaver til sig selv. Man forstår på de to debattører, at der er meget af den slags arbejde i det offentlige, selvom det er svært at blive klog på, hvilke arbejdsopgaver det mere præcist er, der ikke længere skal udføres.

Statsministeren har også meldt sig under fanerne – også hun vil til kamp mod pseudoarbejde. Og hvem vil egentlig ikke det? Hvis et stykke arbejde ikke bidrager med værdi, er der vel ingen grund til, at det udføres.

På den måde er det en relevant diskussion, som Nørmark og Jensen rejser, men desværre kører de af sporet allerede fra starten. I hvert fald foreslår de i Politiken et ”ansættelsesstop for akademikere i administrationen.” Vi kan åbenbart ikke overlade det til lederne i stat, regioner og kommuner at ansætte de folk, der er brug for, uanset uddannelse. Nej, det er de universitetsuddannede, der skal gøres kort proces med.

Dermed får man det indtryk, at det slet ikke drejer sig om at bekæmpe overflødigt arbejde, men om at bekæmpe akademikere. Hvorfor ellers fortælle dem, at deres arbejde ikke er noget værd, og at det ville være bedre, hvis de blev hjemme? Resultatet er desværre forudsigeligt: En vigtig debat reduceres til en grøftegravende pseudodiskussion, som ikke bidrager med noget reelt. Klogere er vi i hvert fald ikke blevet.

Annonce
Peter Lauritsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce