Annonce
Danmark

Debat: Batteribilen er en bombe under velfærdssamfundet

Annonce

Debat: Dansk CO2-emission i 1990 var på 62 mill. tons. I 2018 var det 34,5 mill. tons, en reduktion på 55 %. Folketingets målsætning er en reduktion på 70 % af 1990, altså ned til 18,6 mill tons. Der udledes således stadig ca. 26 mill. tons for meget, lidt afhængigt af udviklingen 2019-2020. Kilde: Data, tabeller, statistikker og kort Energistatistik 2018.

I bestræbelserne tales der meget om overgangen til batteribiler som selve redningen af planeten Jorden. Men den holder ikke.

I 2018 udledte den samlede vejtransporten i Danmark, til erhverv, kollektiv trafik, godstrafik og privat kørsel på diesel og benzin i alt 18 mill. tons CO2. Så hvis vi alle bare bliver hjemme og går over til 100 % selvforsyning på egen matrikel og dropper al kommunal personlig service passer regnskabet, og Folketingets mål er nået. Men det er ikke løsningen, for køres skal der, til jobbet, med gods og varer og rundt til oplevelserne.

En batteribil, der lader op på det danske elnet, reducerer kun CO2-udledningen med rundt 1/3-del i forhold til fossilbiler, idet CO2-emissionen i 2018 fra det danske elnet var 308 gram pr. KWh uanset den meget hype omkring vindmøllerne.

En konkret og målt sammenligning af en Peugeot Tepee HDI Diesel og en Mercedes Benz B200 Electric Drive med samme køremønster dokumenterer, at dieselbilens CO2-emission pr. 100 km er 14.000 gram, og Mercedesens på elnettet er 9.000 gram. Dertil kommer, at Mercedesen på batterier også forårsager 700 gram kulslagger o.a. til deponi og 0,01 gram kernekraftaffald pr. 100 km, hvilket jo alt andet lige taler til forsvar for den rene svovlfrie dieseldrift i et land, der har afsværget kernekraften.

Så en total overgang til batteribiler vil kun reducere CO2-emissionen med 6 mill. tons, og statskassen vil gå glip af 50 milliarder i skatter og afgifter, og vores transport vil stige i pris med mindst 50 %, da batteribiler er dyre, så rigtigt mange bliver nok nødt til at holde sig hjemme. Dette tilsammen er faktisk en lodret trussel imod hele velfærdssamfundet og ”Den Danske Arbejdsmarkedsmodel”, der netop forudsætter arbejdskraftens mobilitet.

Så batteribiler er ikke svaret på Folketingets CO2-målsætning. Den gør os kun fattigere og vil gøre et indhug i velfærdssamfundets fundament. Derimod kan en målrettet satsning på den tunge trafiks overgang til brintdrift og e.fuels fra vindenergien og en bedre udnyttelse af møllerne ved at oprette fjernvarme-energilagre drevet af ren vindkraft-el i perioder med kraftig blæst uden tvivl skabe resultatet, også uden at velfærd og økonomi sættes over styr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce