Annonce
Debat

Debat: Byrådspolitikere skal ikke modtage løn under orlov

Vederlag: Det er helt håbløst, at byrådspolitikere SKAL modtage løn under orlov. Det bør der selvfølgelig laves om på. Er byrådspolitikeren blevet ramt af sygdom eller er gravid, er det selvfølgelig en anden snak. Men lad os få nogle rammer, som er til at forklare og forsvare overfor borgerne. Der er ingen, der kan forstå, at en lokalpolitiker, der vælger at gå på orlov for at koncentrere sig om noget andet i en periode, skal have løn. Heller ikke de byrådspolitikere jeg har talt med, der bliver ”ramt” af de lidt for gode regler.

Selvfølgelig kan byrådspolitikerne vælge at donere deres løn til det ene eller andet, men det korte af det lange er, at borgerne ender med at betale løn til en byrådspolitiker, der af private årsager, ofte arbejdsmæssige, vælger at tage en pause. Samtidig med at der skal betales løn til den suppleant, der indkaldes. Det bør selvfølgelig ændres.

Og når man nu er i gang, burde indenrigsministeren se på muligheden for, at byrådspolitikernes suppleanter kan indskiftes efter behov. I mange byråd er politikerne pressede, ikke mindst i de mindre partier, hvor en eller to personer sidder alene med et stort ansvar. Er der et fuldtidsjob og familie ved siden af, er der ikke noget at sige til, at nogle ender med at vælge byrådet fra. Det er ærgerligt. Derfor kunne det være en mulighed at åbne for fast tilknyttede suppleanter. Dermed kan den folkevalgte suppleant træde ind efter behov, hvis en lokalpolitiker ikke kan komme til et enkelt møde eller udvalgsmøde.

Annonce
Heidi Bank
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce