Annonce
Debat

Debat: Havvind giver vind i sejlene hos rederierne

Skibsfart: Der blæser nye vinde i branchen for havvind.

Og da vi i Danske Rederier hellere bygger vindmøller end læhegn, når det blæser, er vi klar til at få mest muligt ud af den udbygning af havvind, vi ser verden over.

For med de ambitiøse planer, der er lagt for udbygningen af havvind – både i de hjemlige farvande og internationalt set - bliver der god brug for de 45 danske offshore-rederiers ekspertise og erfaring. Det kræver nemlig som minimum 17 forskellige skibstyper at drive en vindmøllepark over dens levetid.

Det er derfor vigtigt, at Folketinget bakker op om det lovforslag, skatteminister Morten Bødskov har fremsat til vedtagelse i Folketinget inden jul. Regeringens lovforslag nr. 72 muliggør nemlig ikrafttrædelse af en udvidelse af DIS- og tonnageskatten, så den omfatter nye offshore aktiviteter knyttet til havvind. DIS-ordningen betyder blandt andet, at rederiet kan bruge den såkaldte sømandsbeskatning, som sidestiller vilkårene på dansk flag med konkurrenterne fra vores nabolande.

At komme med i den ordning er altafgørende for blandt andet Horsens-rederiet ZITON, der har specialiseret sig i servicering af havvindmøller. I dag kæmper de en unfair konkurrence mod deres konkurrenter i Holland, Storbritannien og Norge, hvor havvind-rederierne har væsentligt bedre skatteforhold.

Hvis ZITON og de andre danske offshore-rederier skal have en chance i den hårde internationale kamp om de mange jobs, der følger med udbygningen af havvind, er vi nødt til at lade dem kæmpe på lige vilkår med konkurrenterne.

For der er mange jobs at kæmpe om.

I Danmark vil etableringen af de kommende offshore parker Horns Rev 3 og Kriegers Flak ikke kun bidrage til mere vedvarende energi til danskerne. Etableringen af disse nye havvindmøller skaber vækst og mere end 8.000 arbejdspladser frem mod 2030 i nogle af Danmarks vigtigste eksporterhverv.

Og hvis vi kigger ud over den hjemlige andedam, forventer OECD, at antallet af arbejdspladser inden for havvind på verdens plan bliver 12-doblet frem mod 2030.

Det er derfor afgørende nødvendigt, at Folketinget får sat punktum i denne sag, så de mange skibe, der bygger og servicerer havvindmølleparkerne, endelig bliver omfattet af DIS-ordningen og tonnageskatteloven og dermed får sammenlignelige forhold med deres internationale konkurrenter.

Vi må sætte alle sejl for at sikre, at Danmark får del i det havvindseventyr, som allerede er godt i gang.

Annonce
Anne Steffensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tyv med en sød tand: Kraftig bygget mand stjal en hel palle Blomme i Madeira

Aarhus

Efter drama på havnen: Turbåde indstiller al sejlads

Annonce