Annonce
Debat

Debat: Hvad skal vognen have i tanken?

Klima: Om det hedder brint, el, syntetisk diesel eller biogas, man skal hælde i tanken i fremtiden, er en smule uklart.

Men én ting er helt sikkert! Fremtidens drivmiddel skal ikke tage forbrugerne og virksomhederne som gidsler.

En af grundende til, at jeg begyndte at interessere mig for transportpolitik var spørgsmålet om, hvad vognen i fremtiden skal have i tanken. For der er ingen tvivl om, at vi går mod en grønnere og renere fremtid. Og heldigvis for det!

I høj grad også på den tunge transport. Her er det nødvendigt, at vi tager nogle kvantespring de næste år. Personligt tror jeg på flere drivmidler - i princippet ligesom vi har i dag. Det er bare vigtigt for mig, at afgifterne på de forskellige produkter bliver sat, så der er ens konkurrencevilkår for alle.

I mit arbejde kommer jeg ud og besøger rigtig mange forskellige virksomheder – og det er altid en fornøjelse at besøge landets virksomheder. Hvis vores jyske hjul går i stå, så dør de af sult i København – spøg til side. I går besøgte jeg eksempelvis Nature Energy - et biogasanlæg i Korskro ved Esbjerg. Her satte de mig ind i, hvordan et biogasanlæg fungerer, og hvordan man for eksempel omdanner kartoffelskræller til biogas, som man kan køre sin bil på. God, grøn fornuft.

Uden at jeg nu skal kaste mig ud i en lang forklaring på vores afgiftssystem, så er der et par nedslagspunkter, jeg bliver nødt til at fremhæve.

I øjeblikket beskattes brændstoffer i Danmark efter energieffektivitet. Det vil sige, at diesel og gas er ligestillet i forhold til energiindhold, men gas bruger omkring 15-20 procent mere energi på at flytte et køretøj samme antal kilometer. Dermed bliver et biogasdrevet køretøj afgiftsbelastet højere end et køretøj drevet på diesel.

Vi betaler altså mere i afgift for at køre 100 kilometer i en lastbil, der kører på grøn biogas, end vi gør for at køre 100 kilometer i en dieselbil, som forurener mange gange mere.

Min pointe er, at en vognmand som minimum ikke skal straffes for at vælge grønt – som det desværre tilfældet i dag.

Jeg har talt med adskillige vognmænd, virksomheder og brancheforeninger. Fælles for dem alle er, at de gerne vil investere i biler, der kører længere renere og smartere. Faktum er bare, at en vognmand skal betale omkring 165.000 kroner mere for en lastbil, der kører grønt. Det giver jo ingen mening!

Så lad os dog få ændret afgiftssystemet, så der er lige vilkår for alle, så både privatbilister og vores stolte og dygtige vognmænd i virksomheder sætte skub i den grønne omstilling. Det bedste er, at vi allerede kan gøre nu, da lastbilerne er på markedet.

Annonce
Niels Flemming Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spørgsmål om habilitet: Jamen, er det ikke bare politik

Bünyamin Simsek er en kontant mand, rap og skrap i replikken. Som medlem af Venstres gruppe på syv er hans indflydelse i Aarhus Byråd begrænset. Blokken af socialdemokraterne og deres medspillere SF, Enhedslisten og Radikale kan skabe flertal, så rådmanden for teknik og miljø kan have svært ved at komme igennem med sine ideer. Sådan er politik. Så Simsek forsøger at markere sig på andre måder. Han har ikke spor imod at diske op med anderledes og provokerende ideer og forslag, og han går ikke af vejen for en god diskussion og et verbalt slagsmål. For eksempel som da han gik ind i sagen om p-pladserne ved fiskeforretningerne på havnen for nylig. Her tog han parti for de erhvervsdrivende, helt i pagt med Venstres holdninger. Det er også, hvad han gør i den sag, der nu er til diskussion. To medlemmer af byrådet mener, at Simsek har været lovlig tæt på erhvervsmanden Martin Busk, der har interesser i Risskov. De to byrådskolleger mener, at Simsek har været lidt for langt fremme i skoene i en sag, hvor Busk har søgt om lov til at udstykke en grund på Rolighedsvej 16 A i Risskov i to. Juridisk Afdeling i Aarhus Kommune har behandlet klagen fra de to politikere, og svaret er utvetydigt: Simsek er ikke inhabil i sagen. Rådmanden har holdt møder med Busk, de to er medlemmer af den samme forening, Det Borgerlige Skydeselskab, og de har været på rejser i Tyrkiet sammen med en del andre. Så de to klagere fra Enhedslisten og Radikale synes, de taler rigeligt meget sammen. Men er det ikke bare politik, det Simsek har gjort? Politikere går ind i et parti, der passer med deres synspunkter, og plejer interesser for de mennesker, som er på samme politiske linje. Det gør vel ikke kun Simsek, men det gør alle andre politikere. Det er en del af deres job. Og de forsøger at fremme de synspunkter, som deres parti og de selv repræsenterer. Så længe indstillinger til byrådet og afgørelser, de træffer, er inden for de gældende love og regler er der ingenting at komme efter. Det er vel også det, juridisk afdeling siger med afgørelsen.

AGF

AGF må undvære en håndfuld profiler i træningskamp

Aarhus For abonnenter

Mads mistede sin lillebror til sjælden kræftsygdom: 'Jeg har aldrig oplevet noget, der var mere smertefuldt'

Annonce