Annonce
Debat

Debat: Hvad skal vognen have i tanken?

Annonce

Klima: Om det hedder brint, el, syntetisk diesel eller biogas, man skal hælde i tanken i fremtiden, er en smule uklart.

Men én ting er helt sikkert! Fremtidens drivmiddel skal ikke tage forbrugerne og virksomhederne som gidsler.

En af grundende til, at jeg begyndte at interessere mig for transportpolitik var spørgsmålet om, hvad vognen i fremtiden skal have i tanken. For der er ingen tvivl om, at vi går mod en grønnere og renere fremtid. Og heldigvis for det!

I høj grad også på den tunge transport. Her er det nødvendigt, at vi tager nogle kvantespring de næste år. Personligt tror jeg på flere drivmidler - i princippet ligesom vi har i dag. Det er bare vigtigt for mig, at afgifterne på de forskellige produkter bliver sat, så der er ens konkurrencevilkår for alle.

I mit arbejde kommer jeg ud og besøger rigtig mange forskellige virksomheder – og det er altid en fornøjelse at besøge landets virksomheder. Hvis vores jyske hjul går i stå, så dør de af sult i København – spøg til side. I går besøgte jeg eksempelvis Nature Energy - et biogasanlæg i Korskro ved Esbjerg. Her satte de mig ind i, hvordan et biogasanlæg fungerer, og hvordan man for eksempel omdanner kartoffelskræller til biogas, som man kan køre sin bil på. God, grøn fornuft.

Uden at jeg nu skal kaste mig ud i en lang forklaring på vores afgiftssystem, så er der et par nedslagspunkter, jeg bliver nødt til at fremhæve.

I øjeblikket beskattes brændstoffer i Danmark efter energieffektivitet. Det vil sige, at diesel og gas er ligestillet i forhold til energiindhold, men gas bruger omkring 15-20 procent mere energi på at flytte et køretøj samme antal kilometer. Dermed bliver et biogasdrevet køretøj afgiftsbelastet højere end et køretøj drevet på diesel.

Vi betaler altså mere i afgift for at køre 100 kilometer i en lastbil, der kører på grøn biogas, end vi gør for at køre 100 kilometer i en dieselbil, som forurener mange gange mere.

Min pointe er, at en vognmand som minimum ikke skal straffes for at vælge grønt – som det desværre tilfældet i dag.

Jeg har talt med adskillige vognmænd, virksomheder og brancheforeninger. Fælles for dem alle er, at de gerne vil investere i biler, der kører længere renere og smartere. Faktum er bare, at en vognmand skal betale omkring 165.000 kroner mere for en lastbil, der kører grønt. Det giver jo ingen mening!

Så lad os dog få ændret afgiftssystemet, så der er lige vilkår for alle, så både privatbilister og vores stolte og dygtige vognmænd i virksomheder sætte skub i den grønne omstilling. Det bedste er, at vi allerede kan gøre nu, da lastbilerne er på markedet.

Niels Flemming Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Krav om mundbind i busser og letbane: Smilet er gemt af vejen i Smilets By

Annonce