Annonce
Debat

Debat: Klima og Meld og Feld-skandalen - DFs tvetydige logik

Politik: Dansk Folkeparti har en useriøs tvetydig politisk logik, deres politik svæver med vinden, alt efter den aktuelle folkelige stemning. På den ene side udtrykker Pia Kjærsgaard medvirkende i klimadebatten, som klimatosser. På den anden side anerkender DF efterfølgende seriøst en CO2 reduktion på 70 % inden 2030. På den ene side udtrykker Morten Messerschmidt, at efterforskningen i Meld og Feld-sagen har været farceagtigt langt. På den anden side har han selv modarbejdet efterforskningen ved ikke at samarbejde. På den ene side bedyrer Messerschmidt, og DF, at de ikke har modtaget ulovlige EU støttemidler, på trods af at den europæiske antisvindelenhed Olaf efter grundig efterforskning konkluderer, at DF gennem Meld, som blev ledet af Messerschmidt, og med Anders Vistisen som revisor, har modtaget ulovlige støttemidler, brugt til bl.a. sommerstævner, og kommunevalgkamp, med krydstogt til 16 danske havnebyer, på den for EU midler, lejede skonnert Halmø, med gratis fadøl, og kluntede rejehop på kajen udført af bl.a. Pia Kjærsgaard. På den anden side har DF tilbudt at betale pengene tilbage, og fyrede Messerschmidt i DFs ledelse, og som gruppeformand i EU. På den ene side stiller Messerschmidt sig frem som den rene uskyldighed. På den anden side måtte han brødbetynget sygemelde sig, da anklagen blev fremlagt. Jeg håber, at DF fortsat blæser med vinden-ud af dansk politik.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce