Annonce
Debat

Debat: Klogt at droppe nedskæringsbidraget - men ting tager tid

Åbningstale: Ny regering, ny statsminister, ny sæson i Folketinget, ny finanslov – og nye, store forventninger til vores folkevalgte. I sin åbningstale talte statsminister Mette Frederiksen om den tillid, tryghed og andre kvaliteter, vi har en stor og stolt tradition for i Danmark. Hun tilføjede dog et stort ”men”, da hun tegnede sit Danmarksbillede og spurgte, om det hele virkelig er så rosenrødt, og statsministeren kom selv med svaret: ”Jeg ville ønske, at jeg kunne svare JA. Men NEJ. Det kan jeg ikke. For selvom rammen om billedet holder. Så er maleriet falmet”.

Noget af det, der har givet tilliden, trygheden og Danmarksbilledet nogle ridser i lakken er den massive nedskæring på SKAT igennem mange år. Det har svækket en helt afgørende motor i vores velfærdssamfund. For kommer der ingen penge ind til skattevæsenet, så er der heller ingen penge til velfærd. Derfor glæder det mig, at regeringen i sit finanslovsudspil har sat 1,2 milliarder kroner af til at styrke SKAT og sætte fokus på svindel, så vi ikke mere skal se velfærdsmilliarder forsvinde ned i lommerne på de forkerte.

Generelt kan også farverne på hele det statslige område med fordel friskes noget op. For svingende kvalitet i ledelse, markante nedskæringer, underbemanding og pris-fikserede IT-indkøb har givet de administrativt ansatte i staten svære arbejdsbetingelser og dårligere arbejdsmiljø.

Det er hårdt at gå på arbejde hver dag med udsigt til en ledelse, der mangler uddannelse og evner til at lede og motivere mennesker. Til en hverdag, hvor dine vigtigste IT-redskaber ofte ikke kan løse selv basale processer. Til en arbejdsplads, hvor stemningen er præget af, at der igennem lang tid har været for få kolleger til alt for mange opgaver.

For mig handler det derfor ikke kun om, at vi skal skrue ”…ned for detailstyring oppefra”, som statsministeren kalder det. Vi kunne derimod hente mange fælles fordele, hvis vi samtidig ”om-bureaukratiserede” hele systemet, så både ledelse, IT, arbejdsmiljø og bemanding fik et markant løft. Det vil bidrage til at genskabe tilliden til, at ”…velfærden er der for dem, der har brug for den”.

Det er samtidig en klog investering i vores unge og dermed vores fælles fremtid, at regeringen afskaffer det omprioriteringsbidrag, der burde havde heddet nedskæringsbidraget. For de markante årlige besparelser, som uddannelsesområdet blev pålagt af den tidligere regering, har gjort rigtig ondt på vores uddannelsessystem – og på kvaliteten af de uddannelser og det høje vidensniveau, vi skal leve af i fremtiden. Det var derfor godt at høre fra Folketingets talerstol, at det nu skal være slut med omprioriteringen, så alle uddannelsestyper fra AMU til universiteter kan få et løft tilbage til det kvalitetsniveau, vi har brug for.

Statsministeren gjorde i sin tale meget ud af at tale forventningerne til velfærdsforbedringer ned. Ting tager tid, selvom der er nye hænder på roret. Det ændrer dog ikke ved, at jeg personligt har store forventninger til, at Christiansborg flytter Danmark i en ny retning, hvor også det administrative maskinrum styrkes.

Annonce
Brita Andersen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

Annonce