Annonce
Debat

Debat: Landbrug & Fødevarer lyver om danske svin og antibiotika

Landbrug: Med store annoncer i både Politiken og Jyllands-Posten forsøger landbrugets dominerende interesseorganisation at overbevise offentligheden om, at ”danske grise får mindre antibiotika end de fleste.” Men Landbrug & Fødevarer taler usandt.

Side 3-annoncer i de to førende dagblade dokumenterede tilsyneladende 7/10, at danske svineproducenter har et minimalt forbrug på bare 40,8 mg antibiotika pr. kilo svinekød, i modsætning til f.eks. tyske landmænd, der hævdes at bruge 89,2 mg, og de spanske producenter der angiveligt bruger hele 362,5 mg antibiotika pr. kilo.

Påstanden er baseret på en EU-opgørelse fra 2016, og i småtingsafdelingen for fejl skal det bemærkes, at annoncens tal trods dens klare overskrift ikke kun dækker svineproduktion men hele den samlede husdyrproduktion i de pågældende lande. Den afgørende fejl er dog, at opgørelsen slet ikke kan bruges, sådan som Landbrug & Fødevarer gør det. Det er her de store dagbladsannoncer for alvor lyver.

I ESVAC-rapporten, som Landbrug & Fødevarer selv opgiver som deres kilde til påstanden om de danske svins minimale forbrug af antibiotika, advares der direkte mod at anvende tallene, sådan som Landbrug & Fødevarer gør det. I rapportens indledning side 5 står der sort på hvidt, at data ikke bør bruges til at sammenligne landene indbyrdes. Læs selv advarslen:

”Det skal understreges, at de data, der er præsenteret i denne rapport, ikke bør bruges alene som grundlag for at fastlægge management prioriteter, og at yderligere data om produktion af dyr pr. areal, tilgængelige veterinære lægemidler og andre faktorer bør overvejes. Det anbefales også ikke at bruge de data, der er præsenteret i denne rapport, til direkte sammenligning mellem landene, da der kan være behov for mere detaljeret indsigt og analyse.”

For hæderlige danske landmænd er det stærkt belastende, at deres egen interesseorganisation sætter deres gode navn og rygte på spil i dyrt betalte annoncer. Men Landbrug & Fødevarers misbrug af data udfordrer også chefredaktørerne på Politiken og Jyllands-Posten. Efter medieansvarsloven er det dem, der har ansvaret for sandhedsindholdet i dagbladenes annoncer.

Politikens journalistiske chefredaktør Anne Mette Svane beklager stærkt, at avisen har bragt de misvisende annoncer. Chefredaktøren skriver i en mail 16.10, at hun beklager ”dybt, at Politiken har viderebragt et fortegnet billede af udviklingen i landbrugets forbrug af antibiotika (…). Vi vil være mere agtpågivende i forhold til denne typer af annoncer.”

Hverken Landbrug & Fødevare eller Jyllands-Postens chefredaktør har kommenteret annoncen, til trods for flere rykkere.

Annonce
Kjeld Hansen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce