Annonce
Debat

Debat: Mød mennesker uden filter og bliv menneskelig

Jeg glemmer aldrig besøget i flygtningelejr nær Nakuru i det centrale Kenya for 12 år siden. Der var udbrudt borgerkrig efter et præsidentvalg, hvor Kikuyu-stammen igen havde besat landets højeste embede.

Jeg glemmer især ikke et kig ind i et telt, der bestod af to presenninger hægtet fast på et par stolper. Her sad en mor og hendes tre børn på et tæppe, der var deres seng. Jeg glemmer ikke morens øjne, der var som to sorte brønde af håbløshed og alligevel rakte desperat ud efter hjælp.

Kort efter besøgte jeg en landsby med en kirkegård, hvor rækker med nye grave vidnede om en massakre. Befolkningen havde søgt tilflugt i landsbyens enkle kirke, da flokke af fulde og skæve unge løb med fakler mod dem og råbte: Dræb kikuyuerne! En kvinde og hendes tre børn søgte ly i kirken, men de unge bødler satte ild til den, og moren måtte kaste sine børn ud ad et vindue og derefter følge efter selv. De nåede at flygte, men fandt senere deres mand og far slagtet af en machete.

Jeg sad ved mandens grav og hørte kvinden fortælle sin historie. Og jeg stillede hende det ubarmhjertige spørgsmål: Kan du tilgive din mands mordere? Og hun svarede: Gud hjælper mig...

I begge kvinder så jeg mennesker. Ikke hudfarve. Ikke køn. Ikke kultur. Ikke religion. Kun mennesker.

Ifølge Danmarks Statistik har 9,6 procent af Danmarks befolkning ikke stemmeret, fordi de ikke kan få statsborgerskab. Mange af dem er efterkommere, der er født her til lands og føler sig danske, fordi Danmark er det eneste land, de kender. Det er unge, der har energi, livsmod, vilje og masser af kompetencer til at drive dette land fremad. Men de får ikke lov til at deltage på lige fod med andre danskere.

Jeg bliver vred over den strukturelle diskrimination, som politikere systematisk fører ud i livet gennem frygtbaserede lovstramninger. Men vrede fører ingen vegne. Det, der virkelig flytter noget, er at få øje på mennesket bag facaden, bag sløret, så at sige, ja bag vores egne konstruerede forestillinger.

Jeg glemmer i hvert fald ikke kvinden og hendes børn i flygtningelejren og slet ikke kvinden ved graven i den nedbrændte landsby. Det gjorde noget ved min menneskelighed.

Annonce
Svend Løbner
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce