Annonce
Debat

Debat: Postnummeret bestemmer ventetiden på en handicapbil

Handicap: Hvordan borgere med handicap behandles af det offentlige system afhænger af, hvor i landet man bor.

I hvert fald når det drejer sig om ansøgninger til handicapbil. Her er der mere end et års forskel i sagsbehandlingstiden mellem den hurtigste og sløveste kommune i landet. Og de to kommuner er endda naboer. I Vejle tager det i snit kommunale sagsbehandlere 14 uger at behandle sager om støtte til en handicapbil. Men på den anden side af kommunegrænsen i Fredericia tager det 78 uger. Det er helt utroligt.

Mennesker med handicap, der har brug for en handicapbil, er ufrivilligt deltagere i et regulært postnummerlotteri. I øvrigt gælder lotteriet også ved andre type sager på handicapområdet. Ventetiden på handicapbil er på landsplan steget med 18 procent fra 2011 til 2018. Og der er store kommunale forskelle, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Anika Søndergaard lider af gigt og er en af de heldige. Hun bor nemlig lige præcis på den rigtige side af kommunegrænsen. Det tog kun tre måneder at behandle hendes sag i Vejle, mens Henning Troelsen og hans datter, der lider af cerebral parese, måtte vente halvandet år på at få en handicapbil i Fredericia. Det fortalte de til P4 Trekanten.

Det er helt urimeligt.

Det samme gør sig gældende mellem nabokommunerne Vejen og Varde. Og i Herlev og Gladsaxe. Mellem Hedensted og Ikast-Brande. Mellem Svendborg og Faaborg-Midtfyn. I det nordsjællandske mellem Gribskov og Helsingør. Og mange andre steder på tværs af landet.

Det er samme lov, der gælder. Men postnummeret afgør, hvordan kommunerne forvalter den.

I oktober præsenterede vi i Danske Handicaporganisationer (DH) et bud på en ny socialpolitik i Danmark. Her foreslår vi blandt andet, at der fastsættes nationale retningslinjer for sagsbehandlingstiden, og at kommunerne forpligtes til at behandle 90 procent af alle sager inden for fastsatte retningslinjer. Og så skal kommuner med lange ventetider lære af de kommuner, der godt kan holde ventetiden nogenlunde ned. Fx kunne man i Fredericia med fordel besøge nabokommunen Vejle for at få et par gode råd til at nedbringe ventetiden.

Annonce
Thorkild Olesen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Fund af væsentligt bevismateriale: Ledende nynazist og 27-årig varetægtsfængslet for hærværk på jødisk gravplads

Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce