Annonce
Debat

Debat: Socialdemokratiet har indledt et ideologisk togt mod friskolerne

Så blev det desværre virkelighed.

Regeringen vil med finanslovsforslaget sænke støtten til friskolerne med 300 millioner kroner om året. Op mod 100 friskoler risikerer at måtte lukke. Forældrebetalingen kan stige med op til 3000 kroner, og ansatte på skolerne risikerer fyring.

Socialdemokratiets forslag vil have store konsekvenser for de i alt 121.000 børn, der går på friskoler i hele landet. I valgkampen besøgte jeg Bramming Friskole, hvor jeg fik et godt indblik i, hvad den slags besparelser vil betyde for skolen.

Socialdemokratiet glemmer, at deres politik har store konsekvenser for fuldstændig almindelige familier, der ønsker et alternativ til folkeskolen. Udover at det er et helt utidigt indgreb i danske familiers muligheder for selv at vælge, så er det også vigtigt at huske, at friskolerne i Danmark er en vigtig del af den danske kulturarv. Af den demokratiske tradition.

Det fineste ved vores demokrati er frisindet og det enkelte menneskes frihed til selv at vælge. Friskolerne opstod ganske få år efter, at Grundloven blev vedtaget. Flertallet fik med Grundloven bestemmelsesretten, men det var forudsat et udstrakt hensyn til mindretallene. Og herefter opstod friskolerne så som et alternativ til folkeskolen.

For monopoler er aldrig af det gode. Heller ikke på skoleområdet. Men det kan desværre være svært at forklare en socialdemokrat.

Annonce
Ulla Tørnæs
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce