Annonce
Debat

Debat: Surfkysten kan blive Danmarks nye vækstcenter

I 2019 er Klitmøller et mindre kulturcenter med huspriser, ingen kunne forudse 10 år tidligere, og hvor kendisser besøger stedet for at surfe. De omkringliggende byer oplever vækst og nye iværksætter fællesskaber bliver dannet.

I 2005 var Klitmøller et lille fiskerleje med få indbyggere og lave huspriser. Der lå en enkelt surfbutik i byen, som var stedet, hvor de unge mødtes og talte om surfboards og købte det nye tøj, som deres idoler fra surf magasinerne havde på.

Klitmøller var lidt kedelig uden for sæsonen, og der var ikke mange unge i mennesker byen. Langt de fleste flyttede til de større byer for at få en uddannelse og flyttede ikke tilbage igen. Højdepunktet for byen var sommeren, hvor de lokale ildsjæle havde skabt ”Surfjoint-festen”, surfernes fest.

I Hvide Sande-området i Ringkøbing-Skjern Kommune var der flere surfbutikker, men fælles for byerne var, at der ikke var vækst bortset fra om sommeren, hvor turister lejede sommerhuse og gik ture langs stranden. I 2008 indledte medarbejdere fra kommunens udviklingsafdeling en dialog med surfbutikkerne, kabel-parken og virksomhederne i kommunen om at skabe en konkurrence for surfere samt en fest som i Klitmøller for at kunne sætte fokus på de gode vandsportsmuligheder, som området havde.

Målet var, at kommunen skulle blive mere attraktiv for tilflyttere og fremtidssikre turismen, som i fremtiden i stigende grad ville efterspørge aktive ferier. Et par år efter skabte kommunen vandsportseventen Waterz.

I 2019 er Klitmøller et mindre kulturcenter med huspriser, ingen kunne forudse 10 år tidligere, og hvor kendisser besøger stedet for at surfe. De omkringliggende byer oplever vækst og nye iværksætter-fællesskaber bliver dannet. Privatskoler og efterskoler har surfing på skemaet, parkeringspladsen er fyldt godt op om sommeren til gavn for de butiksdrivende, som har mange ansatte. Købmanden har udvidet butikken og har nu fået en glutenfri og vegansk afdeling samt plads til lokale Cold Hawaii-øl og lokalt producerede varer.

Unge vælger at gå på HF-Cold Hawaii, hvor elever fra hele landet rejser til, efter at have været på ferier eller at have set billeder på sociale medier fra stedet. Og den lokale campingplads har fyldt godt op med gæster om sommeren. Flere lokale modetøjsvirksomheder er kommet til byen de seneste par år, som også skaber arbejdspladser og vækst.

Waterz i Hvide Sande er i dag et fantastisk sammenhold af ildsjæle, som bidrager til et stort event med afsluttende fest med lokale specialiteter i Hvide Sande-hallen, hvor hele byen har mulighed for at mødes under lidt andre omstændigheder end vandsportsaktiviteter. Til surf-konkurrencen i år var borgmesteren forbi og bekendtgjorde, at Waterz er med til at skabe interesse for området, og derfor satser kommunen, blandt andet med udvikling af den kommende Aqua Surf Dome, på at blive førende indenfor vandsport.

Visit Vestjylland er gået i gang med at markedsføre noget af Vestkysten som ”Surfkysten”, hvilket kan ses på deres hjemmeside. I år har Ringkøbing-Skjern Kommune haft et på jysk ”godt år”, og mange turister fra Tyskland og Holland vælger den dejlige danske sommer ved Vestkysten.

Surfkysten behøver ikke kun at være et to kommuners projekt, men kan derimod være hele Danmarks mulighed for at vise naturen frem for turisterne. Det vil gavne byerne langs kysten, som igen kan opleve vækst, og hvor folk i de større byer vil finde kystbyerne attraktive og muligvis gerne vil bosætte sig med alle de goder, som følger med, heriblandt innovation, uddannelser, arbejdspladser og befolkningstilvækst fremfor det modsatte.

Surfkysten handler dog ikke kun surfing, men alt det som er udenom. Både i Klitmøller og Hvide Sande er der begyndt at blive udlejet cykler og kigget på, hvordan turister kan komme ud og opleve naturen i National Park Thy og mountainbike-stier i Hvide Sande, hvor aktiv turisme er tænkt ind, samt en aktiv livsstil for borgerne, er med i udviklingen.

I Løkken er der familievenlige surfcaféer og butikker i tidligere diskoteksrestaurationer, og i Thorsminde har man skabt et af de hårdeste triatlonræs i Danmark med svømning i Vesterhavets bølger. Ved at regioner og kommuner samarbejder og lægger en strategi for Surfkysten med blandt andet fælles markedsføring af alle de gode begivenheder, kan der opbygges et fremtidigt vækstcenter, hvor kysten ikke kun er befolket af sommerhusturister, men reelt bliver områder hvor det er særdeles interessant at bosætte sig, med frisk luft og en aktiv livsstil i fokus.

Annonce
Kristoffer Kristensen
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce