Annonce
Debat

Debat: Vanvidsbilister skal parkeres én gang for alle

Og sidst vil vi fremover forbyde, at man kan betale med kontanter, når man skal lease en bil. Det er i øvrigt vanvittigt, at det overhovedet kan lade sig gøre i dag at lease en bil med kontanter. Det kan i princippet være sorte, ’uvaskede’ penge, der er tjent ved narko- eller våbensalg.

”Hvis jeg har lyst til at køre stærkt, så kører jeg stærkt. Har jeg lyst til at overhale folk, så overhaler jeg folk. Jeg gør, som det passer mig, og jeg er ligeglad med lovgivningen”!

Sådan sagde en anonym vanvidsbilist i TV2 Nyhederne 6. februar i år. Det er blot ét eksempel på, hvordan de her kyniske og skruppelløse typer - helt blottet for moral – tænker. De har ingen betænkeligheder ved at udsætte helt almindelige danskere for deres dødelige ’leg’.

Derfor skal vi også gøre livet endnu sværere for disse vanvittige mennesker. Også sværere end regeringen ønsker.

For det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at vi skal være vidne til kriminelle galninge, der leger Formel 1 i vores gader og på vores veje med 215 kilometer i timen, som der også har været eksempler på. Uskyldige folk bliver dræbt!

I sidste uge lancerede regeringen sit udspil omkring vanvidsbilisme. Udspillet er desværre ikke ambitiøst nok, hvis I spørger mig.

Hvis vi skal kunne ramme vanvidsbilisterne, så mener vi i Det Konservative Folkeparti, at vi skal kunne sortliste vanvidsbilister, og samtidig sørge for, at dem, der hjælper eksempelvis banderne med at køre vanvidskørsel, ender i fængsel.

Vanvidsbilisme er for alvor kommet på dagsordenen på Christiansborg – og med god grund!

I juli sidste år blev en 35-årig politiassistent dræbt på Langebro i København, da en 26-årig mand med mindst 117 kilometer i timen bragede frontalt ind i den bil, betjenten sad i.

Efter gerningsmanden var blevet løsladt fra varetægtsfængslingen i august, kørte han en nat i oktober spritkørsel med en promille på 1,19 i det indre København. Og ikke nok med det blev han efterfølgende samme måned målt med en fart, der var dobbelt så høj som det tilladte på Helsingørmotorvejen.

Hver gang jeg hører om disse sager, løber det mig koldt ned af ryggen. Min empati med disse samvittighedsløse mennesker er minimal. Indtil videre har der været al for lidt konsekvens for gerningsmændene. Der skal strammes mere, end regeringen lægger op til med deres udspil.

Vi har tre konkrete forslag til at stramme lovgivningen mere – for det er der i den grad brug for.

Vi vil styrke leasingselskabernes mulighed for at kontrollere, at det ikke er bandemedlemmer eller stråmænd, som leaser biler. Der skal oprettes et register af politiet, som giver mulighed for at sortliste vanvidsbilister i en årrække.

Vi vil indføre fængselsstraf for ved gentagne gange ikke at oplyse førers navn i forbindelse med vanvidskørsel. Der skal være fængselsstraf til dem, der officielt står anført på leasingkontrakten. Vi ønsker også fængselsstraf til leasingfirmaet, der gentagne gange lejer biler ud til personer, der agerer som stråmænd, hvis oplysningerne om den på leasingkontrakten ikke bliver givet.

Og sidst vil vi fremover forbyde, at man kan betale med kontanter, når man skal lease en bil. Det er i øvrigt vanvittigt, at det overhovedet kan lade sig gøre i dag at lease en bil med kontanter. Det kan i princippet være sorte, ’uvaskede’ penge, der er tjent ved narko- eller våbensalg.

Der er flere gode elementer i regeringens forslag, og det undrer mig sådan set ikke.

For statsminister Mette Frederiksen sagde forleden fra Folketingets talerstol, at hun regner med Det Konservative Folkepartis mandater, når der skal laves retspolitik. Det er vi selvfølgelig smigret over.

Derfor regner vi også med, at regeringen vil være med til at stramme lovgivningen yderligere end det, den i sidste uge præsenterede.

Det Konservative Folkeparti ønsker at komme den utilregnelige og dødelige adfærd helt til livs – derfor er vi også villige til at tage de her tre yderligere tiltag i brug.

Sammen kan vi redde menneskeliv

Jeg er oprigtig talt bekymret over denne vanvittige tendens. Ifølge Rigspolitiet er der problemer med vanvidskørsel i alle landets politikredse, og det er Rigspolitiets klare fornemmelse, at det er et stigende problem i Danmark.

Det skal vi som ansvarlige politikere sætte ind overfor nu! Derfor er tiden også kommet til, at vi for alvor strammer lovgivningen, så vi kommer vanvidsbilisme til livs.

Jeg har et ønske om, at 2020 bliver året, hvor vanvidsbilisterne stoppes. Derfor kommer Det Konservative Folkeparti også med yderligere tre konkrete forslag til at gøre livet til et helvede for dem, der risikerer almindelige borgeres liv. Vi står altid på ofrets side – aldrig forbryderens.

Annonce
Illustration: Gert Ejton
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce