Annonce
Erhverv

Deleøkonomi: 7-Eleven bliver nyt nøgledepot for århusianerne

Sådan ser Shareboxen ud. Den sættes op i tre 7-Eleven i Aarhus. Nøgleboksen er kendt fra udlandet. Foto: 7-Eleven

Når du har lejet dit hus eller din lejlighed ud på Airbnb eller skal aflevere din Gomore bil, kan du putte nøglen i deleboksen hos 7-Eleven - så er overleveringen klaret.

7-Eleven lancerer et nyt koncept kaldet Sharebox, hvor kiosk-kæden lover århusianerne sikkert og bekvemt at overlevere nøgler til både danske og udenlandske feriegæster.

Deleøkonomien har for alvor grebet om sig i Danmark, og tjenester som Airbnb og GoMore benyttes af tusindvis af danskere hver eneste dag. Det er ud fra den devise, at 7-Eleven kommer med sit nye koncept. Overlevering er blevet et stort foretagenede, og på den måde vil kæden have flere folk i forretningen.

Sharebox er et fysisk kabinet i 7-Eleven, der opbevarer nøgler i små bokse, som man kan få adgang til via en app. Alt man skal gøre er at hente appen, aflevere nøglerne til lejligheden, sommerhuset eller bilen i en nøgleboks i en af 7-Elevens butikker og fortælle appen, hvem der skal hente nøglerne. Herefter sender appen automatisk en kode til modtageren, som giver adgang til boksen.

- Hvis du for eksempel lejer din lejlighed ud via Airbnb, kan man for et lille beløb leje en boks i 7-Eleven her på stationen og via appen give sine gæster besked om, hvornår de kan hente nøglen. I appen indtaster feriegæsterne en kode, og så springer lågen til boksen op, og gæsterne kan tage nøglen med sig, forklarer Sanne Vestergaard, købmand i 7-Eleven ved Aarhus Hovedbanegård.

Sharebox bliver også etableret i 7-Eleven på Immervad 1 og M. P. Bruunsgade 62. Priser for 24-timers leje af boksen er 25 kroner per døgn. Et abonnement på en måned koster 149 kroner.

- Behovet for sikker og bekvem udveksling af nøgler er steget markant efter udbredelsen af de mange deleøkonomiske tjenester. Og jeg er sikker på, at mange i Aarhus også vil få glæde af Sharebox og de nye muligheder for at overlevere nøgler, siger Sanne Vestergaard.

Annonce

Koncept kendt fra udlandet

Sharebox er introduceret i Sverige og Norge i starten af 2018, og nu kommer turen til Danmark.

Sharebox vil blive introduceret i i alt 38 butikker i Helsingør, København, Frederiksberg, Valby, Odense, Aarhus og Aalborg. Hver butik giver adgang til 21 bokse døgnet rundt.

- At gøre Sharebox til en del af servicetilbuddet i 7-Eleven flugter 100 procent med vores dna, som er convenience. 7-Eleven er sat i verden for at spare kunderne tid og øge komforten i en travl hverdag. Det er blandt andet også derfor, vi har GLS pakkeshop, som mange danskere hver dag benytter. Sharebox er en naturlig forlængelse af vores eksisterende forretning, som vil bidrage med øget trafik til 7-Eleven, forklarer kommerciel direktør i 7-Eleven Morten Vedel.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce