Annonce
Danmark

Demokratikommission kræver udløbsdato på hastelove

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Korte høringsfrister bekymrer kommission, som foreslår genbehandling af hastelove efter 12 måneder.

Midt i efterårsferien sidste år sendte regeringen et udkast til loven om at tage det danske pas fra fremmedkrigere med dobbelt statsborgerskab i høring med en frist på én uge.

Det er et af de seneste eksempler på en lov, som bliver hastet igennem i sådan en grad, at foreninger og organisationer har meget begrænset tid til at komme med fyldestgørende høringssvar.

Demokratikommissionen, som er nedsat af Dansk Ungdoms Fællesråd, fremlægger onsdag sine anbefalinger til et styrket dansk demokrati. Kommissionen kritiserer blandt andet den forhastede lovgivning.

- Nogle gange har vi simpelthen så korte frister til at svare på høringer, at det ikke giver mening, fordi vi ikke kan nå at give et ordentligt og fyldestgørende svar, siger Anders Ladekarl, der er generalsekretær for Røde Kors og medlem af kommissionen.

- Det betyder, at vi risikerer, at lovgivningen bliver jappet igennem med fejl i, som kunne have været undgået, hvis man havde mere tid, siger han.

Folketinget anbefaler høringsfrister på mindst fire uger. Men Anders Ladekarl oplever ofte, at der er langt kortere høringsfrister.

Anders Ladekarl anerkender, at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt at hastebehandle et lovforslag.

- Men vi oplever i stigende grad, at der er love, som godt kan vente med at blive vedtaget, så man får ordentlig tid til at høre eksperter og organisationer, siger han.

Peter Munk Christiansen er institutleder på statskundskab ved Aarhus Universitet og medlem af kommissionen.

Han ser en tendens til, at der foregår en lukket forberedelse af politiske beslutninger. Netop derfor mener han, at det til gengæld er vigtigt med en bred og ordentlig høring, når det forberedende arbejde er slut.

- Men det går ofte for hurtigt, og ministeriet overholder ikke de normer, der er, når man sender noget i offentlig høring, siger Peter Munk Christiansen.

- Ud over risikoen for at vedtage for dårlige love, kan konsekvensen være, at man får efterladt for mange tilbage på perronen og bare kører med lovtromlen hen over mulige berørte interesser, siger han.

Demokratikommissionen foreslår, at der skal indføres udløbsdato på hastebehandlede love, så loven som udgangspunkt altid skal genbehandles med tre behandlinger og vedtages igen inden for 12 måneder.

I eksemplet med pasloven er der indført en solnedgangsklausul, som betyder, at loven skal vedtages igen inden sommeren 2021.

Udvalget for Forretningsordenen, der gransker minister- og regeringsansvar, sendte for en uge siden en løftet pegefinger til regeringen i et forsøg på at undgå hastebehandling.

Anbefalingerne fra kommissionen fremlægges klokken 13.

/ritzau/

Annonce
Læs om Demokratikommissionen her
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce