Annonce
Kultur

Den generte soulsanger der blev folkeeje

<p>Foto: Axel Schütt</p>

Thomas Helmig fylder 50 år. Overlæge-sønnen fra Egå har i de 30 været forsidestof. Karrierens første større skridt tog han imidlertid på en gyngende grund.

På et hjertemedicinsk sengeafsnit på Aarhus Universitetshospital i Skejby står der en massagestol i sort læder.

Annonce
Venner og familie, deriblandt hans tidligere kone Heidi og sangerinden Sanne Salomonsen, fejrede i sidste weekend Thomas Helmigs nært forestående 50 års fødselsdag. Her er han fanget ved Aarhus Festuges folkelige åbning i Mindeparken 29. august i år. Arkivfoto: Axel Schütt

Stolen døbte nogle sygeplejersker for nogle år siden Thomas H stolen.

Thomas Helmig

  • Født 15. oktober 1964 i Aarhus. Ud af en søskendeflok på fire.
  • Gjorde for alvor opmærksom på sig selv som sanger i funkbandet Elevatordrengene (1983-1985).
  • Debuterede som solist med albummet »Thomas« i 1985. Brød for alvor igennem i 1988 med albummet »Vejen Væk«, der rummer hits som »Det Er Mig Der Står Herude Og Banker På« og »Nu Hvor Du Har Brændt Mig Af«.
  • Albummet »Stupid Man« fra 1994, der har solgt over 250.000 eksemplarer, indbragte Helmig hele seks Danish Music Awards.
  • Har udgivet i alt 15 albums, senest »KH Helmig« fra sidste år.
  • Privat har Helmig været gift med Søs Fenger (1986-1989), Heidi Andersen (1995-1997) og Renée Toft Simonsen (2000-2013).
  • Renée Toft Simonsen og Thomas Helmig har dog siden fundet sammen igen. Sammen har de sønnen Hugo. Med Heidi Andersen har han datteren Ida Marie.
Da Thomas Helmig i 1983 kom med i funkbandet Elevatordrengene måtte nogle af de øvrige medlemmer efter de første koncerter bede ham om at løfte blikket fra scenegulvet. Så nervøs var han. Billedet her stammer fra 1986. Arkivfoto

Det kære møbel synker kollegerne ned i, når tiden tillader en pause i løbet af arbejdsdagen. Om den opfylder producentens lovord om »mental afslapning« og »øget velvære« skal være usagt.

Thomas Helmig blev gift med Søs Fenger i oktober 1986 i Egå Kirke. Ægteskabet varede i tre år. Arkivfoto: Århus Stiftstidende

Men Thomas H stolen fortæller i hvert fald én ting: Manden, den er opkaldt efter, har små 30 år efter sin debut på den danske pop- og rockscene fortsat et solidt tag i et publikum, der har fulgt ham hele vejen.

17 års parforhold, heraf 13 som ægtepar, satte sine spor. Både negativt og positivt. Efter skilsmissen sidste år fandt Thomas Helmig og Renée Toft Simonsen således sammen igen. Billedet stammer fra 2012. Arkivfoto: Martin Ballund

Det skulle da også undre meget, hvis ikke nogle af de nævnte sygeplejersker var på pletten, da Thomas Helmig i august var med til at åbne Aarhus Festuge ved den stort anlagte folkelige koncert i Mindeparken.

Fotomodellen Heidi Andersen blev Helmigs anden kone. De mødte hinanden i 1991, og blev året efter forældre til datteren Ida Marie. De blev gift i Riiskov Kirke i sommeren 1995. Knap to år senere meddelte parret, at de skulle skilles. Arkivfoto: Preben Hupfeld

Forsidestof som 20-årig

Historien om Helmig er én, de fleste kender. I store træk i hvert fald.

I et interview med Berlingske i oktober sidste år; kort tid efter annonceringen af bruddet med sin kone Renée Toft Simonsen, konstaterede han ganske nøgternt, at sådan er det bare; det er en del af gamet at være så kendt.

For sagen er jo, at Thomas Helmig har været forsidestof, siden han som 20-årig sang sig direkte ind i tusindvis af teenagepigers inderste hjertekamre.

Soulpop-sensationen fra Aarhus. Tidligere smågenert frontfigur i funkbandet Elevatordrengene.

En storsælgende charmetrold, som på onsdag fylder 50 år.

Skilsmisse som drivkraft

Overlæge-sønnen fra Egå blev allerede i seks-års alderen grebet af en vildt voksende musikalsk nysgerrighed, der fik næring af et trist faktum.

Forældrene blev nemlig skilt, hvilket bankede knægtens verdensbillede ud af kurs. Som den slags nu engang har for vane.

Han lærte sig selv at spille klaver; kom med i forskellige bands - og resten er historie, fristes man til at skrive.

Stikordene alligevel:

Vendepunktet i 1.G som udvekslingsstudent i Detroit, hvor han lærte både den sorte soulmusik og ligesindede musikere at kende.

Hjemkomsten året senere med blandt andet Elevatordrengene som platform, før han tog hul på en succesfuld solokarriere i en alder af bare 19 år.

Foruden ægteskaberne med først Søs Fenger, siden Heidi Andersen og derefter Renée Toft Simonsen.

Sky og nervøs på scenen

Jesper Mardahl, i dag leder af Promus - Produktionscentret for Rytmisk Musik, var bassist i Elevatordrengene.

Han husker tydeligt sit første møde med Helmig.

»Vi skulle have en ny sanger. Derfor holdt vi en audition, hvor to dukkede op - Thomas var den ene af dem.«

»Internt var der godt nok ikke 100 procents enighed om, at han skulle med. Selvom talentet jo var meget tydeligt allerede dengang.«

»Han var meget sky,« fortsætter Mardahl.

»Jeg kan huske nogle af de første koncerter, hvor han bagefter fik at vide, at han måtte prøve at løfte blikket fra scenegulvet. Så nervøs var han.«

»Men han voksede hurtigt med opgaven og fik en enorm plads i bandet på trods af, at han var den yngste.«

Frem i bussen i 1985

Jesper Mardahl rykkede »om på den anden side af skrivebordet«, som han siger, og fik på pladeselskabet Genlyd ansvaret for promoveringen af Thomas Helmig.

»Der blev skabt en hel del for at bane vejen for hans debutplade i 1985. Og kunne man sige »teenage-idol«, gjorde det bestemt ikke noget«, mindes Mardahl.

»Han var og er i bund og grund en skidegod sanger. Og der var respekt omkring ham. Samme år som debutpladen udkom, medvirkede han jo på »Afrika« støttesinglen, hvor han oven i købet fik lov at synge de første linjer.«

»Det gjorde han, fordi der blandt de øvrige musikere var en stor anerkendelse af det her nye stortalent.«

»Han blev i den grad sat frem i bussen. Og blev sidenhen folkeeje.«

Thomas Helmig har ikke selv ønsket at udtale sig til Århus Stiftstidende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

AGF

AGFs cheftræner efter 3-1-sejr i Midtjylland: - Jeg er sindssygt stolt

Annonce