Annonce
Aarhus

Den gode it-idé blev født på stor kollaps

Sune Hansen er en af medejerne i Vertica, der blandt andet laver hjemmesiden for Bolia, hvor kunderne kan købe deres nye møbler. Århus-firmaet er ungt - og en vækstkomet. Foto: Kim Haugaard

Når du køber på nettet, kan det unge Århus-firma Vertica A/S meget vel stå bag siden.

Vertica A/S tæller i dag 30 ansatte, og der er stor chance for, at det netop er en af det unge firmas hjemmesider, du handler på, når du køber ting på nettet.

Virksomheden er i dag med i opløbet om at blive kåret som Entrepreneur of The Year - årets vækstvirksomhed i Midtjylland.

Mens andre gik konkurs
Fra Ny Banegårdsgade i hjertet af Århus sælger firmaet hjemmesider og andre it-løsninger til kunder som Dansk Supermarked, Brdr. Dahl og Bolia.

»Vi var fem datamatikere og en elektronikmekaniker, som alle arbejdede i det amerikanske dot-com firma 1eEurope, Vi fik at vide, at vores lykke var gjort, og at vi aldrig mere skulle tænke på vores børns uddannelse. Firmaet var på vej til den store Nasdaq børs, da det som så mange andre it-firmaer gik konkurs,« fortæller en af medejerne, Sune Hansen.

Den 36-årige leder af firmaets udviklingsafdeling trækker firmaets gennemsnitsalder på 30 år op. Med nogle måneders løn i bagagen fra Lønmodtagernes Garantifond gik de fem kolleger i sving med at skabe deres eget koncept.

»Vi ville lave reelle løsninger til reelle problemer,« forklarer Sune Hansen meget enkelt.

Flere kunder kom selv
»Flere kunder var nervøse for, hvad de skulle gøre efter konkursen. Det var blandt andre møbelfirmaet Bolia, der kun handler over nettet. Selv i deres butikker kan du ikke købe kontant. Det samme med Polyteknisk Boghandel. Disse kunder fik vi fra starten,« siger Sune Hansen.

Andre storkunder som Dansk Supermarked og Brdr. Dahl er siden kommet til.

»Der er jo ikke så mange Bilkaer i Danmark, så det var en stor oplevelse. Jeg tror, vi og vores vækst er blevet drevet af opgaverne. For eksempel, da vi lavede en stor opgave for tøjkoncernen Bestseller. Den fungerede bare,« siger Sune Hansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce