Annonce
Debat

Den hvide elefant i byen: Letbanen er en kommunal fadæse

"Letbanen var fra starten et prestigeprojekt for byens ledelse. Prestige er der dog ikke blevet meget af, og de ansvarlige har faktisk fortjent den katastrofe, som letbanen er. Men det er jo, som ved alle andre statslige eller kommunale shitcases og uduelige projekter, som om, at køen ved håndvasken vokser, og omkostningerne til "hold kæft-pengene" stiger", skriver Jannie Andersen. Arkivfoto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix

DEBAT: En hvid elefant er en dyr ting, som ejeren ikke kan skille sig af med, og som koster mere i drift og vedligeholdelse, end den indbringer i form af indtægter eller nytte. I Aarhus har vi en hvid elefant, dens navn er Aarhus Letbane.

Letbanen SKAL køre uden driftsstop og underskud, inden man overhovedet bør overveje at ride videre på den hvide elefant.

En tragisk sandhed er, at Aarhus kunne have købt 4000 stk. supersmarte bybusser for de fire milliarder kroner, som letbanen har kostet at anlægge indtil nu.

Letbanen er en kommunal fadæse, hvor det har været vigtigere at klippe snore og blive kendt end at give byens borgere en forbedring af deres daglige liv og færden. Letbanen var fra starten et prestigeprojekt for byens ledelse. Prestige er der dog ikke blevet meget af, og de ansvarlige har faktisk fortjent den katastrofe, som letbanen er. Men det er jo, som ved alle andre statslige eller kommunale shitcases og uduelige projekter, som om, at køen ved håndvasken vokser, og omkostningerne til "hold kæft-pengene" stiger.


Derfor skal letbanen ikke udbygges eller tilføres flere midler, før der er rettet op på etape 1, eller før der bliver valgt nogle kompetente politikere til byrådet, der kan bringe letbanen sikkert i mål. Vi kan i stedet købe 31 stk. modeltog til hvert byrådsmedlem, så de har noget at lege med! Fut-fut.


Jeg bliver træt, når jeg som borger hører om alle de udfordringer, letbanen har bragt og stadig bringer. Jeg bliver harm, når jeg forsøger at undersøge økonomien bag. Jeg bliver vred, når jeg læser, at det er borgerne, som har svigtet letbanen.

Fakta er: Budgettet for etableringen af første etape er overskredet med 100 procent. Estimatet for indtægter (2017) var på ni millioner forventede passagerer årligt. Nu forventes der, at det kun er 4,5 millioner passagerer (2020). Det blev altså dobbelt så dyrt, men halvt så godt.

Efter et anlægsbudget burde der følge et driftsbudget, men sådan et kan jeg ikke finde. I driftsregnskabet 2019 var der 83 millioner kroner i driftsunderskud, og tallene for 2020 viser et endnu større underskud, idet man regner med 95 millioner kroner i driftsunderskud.

Hvordan kan man som betroet og valgt ansvarlig politiker tage så meget fejl i et så stort og bekosteligt projekts foranalyse og budget?

Letbanen er et eksempel på offentlig ledelse, når det er værst. At bruge af borgernes skattekroner uden nytte og værdi for borgerne. Man har nu og for fremtiden anbragt en tikkende bombe under byens transportøkonomi.

Fut-fut – vi har et fint tog i Aarhus, som ikke kører, når frosten sætter ind, med mindre skinnerne smøres med glycerin. Fut-fut – vi har et fint tog i Aarhus uden særlig efterspørgsel. Fut-fut – vi har et fint tog i Aarhus, som hvert år er en kæmpe belastning for byens økonomi.

Derfor skal letbanen ikke udbygges eller tilføres flere midler, før der er rettet op på etape 1, eller før der bliver valgt nogle kompetente politikere til byrådet, der kan bringe letbanen sikkert i mål. Vi kan i stedet købe 31 stk. modeltog til hvert byrådsmedlem, så de har noget at lege med! Fut-fut.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Opløsning i den ene lejr i fodboldkrigen: Flere klubber trækker sig fra Super League, melder medier

Aarhus For abonnenter

På rundtur til de fredede bygninger i Aarhus: - Alt er gennemtænkt

Annonce