x
Annonce
Biler

Den lille Volvo får to motorer og bliver superøkonomisk

Den ligner sig selv, men teknikken er radikalt anderledes med en trecylindret benzinmotor og elmotor i den nye Volvo XC40 t5 Twin Engine. Foto: Volvo
Volvos mindste XC40 er et hit over hele Europa. Til næste år kommer bilen som plug-in-hybrid, og mere vægt samt ny teknik i gearkassen klæder køreoplevelsen.

Danskerne er vilde med den, og det samme gør sig gældende for resten Europa. Bilen er Volvo XC40, og den har ramt plet med ikonisk design, høj siddeposition og et miks af teknologi, der gør, at den er opnåelig for flere end de større og dyrere Volvo-modeller.

Herhjemme har XC40 fundet 1400 ejere siden introduktionen i slutningen af 2017, og det gør den til den tredjemest solgte Volvo på danske veje. At Volvo gør det godt i disse år, vidner de tørre tal om: I første halvår af 2019 er DK-salget gået 25 pct. frem i forhold til sidste år.

Til årsskiftet kommer de første Volvo XC40 Twin Engine til Danmark, og den kan kunderne godt glæde sig til. Herhjemme har omkring 75 allerede bestilt bilen, der bryder med Volvos tidligere plug-in-modeller.

XC40 har som den første Volvo plug-in nemlig udelukkende forhjulstræk. Det vil sige, at en trecylindret benzinmotor med 180 hk i samspil med en elmotor på 82 hk driver bilen via en dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. Gearkassen er udviklet hos Geely i samarbejdet med Volvo, og den ventes præsenteret i andre modeller i løbet af de kommende år. I alt er der 262 hk at gøre godt med, så vognen er også ganske hurtig.

Annonce

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Effekt: 180 + 82 = 262 hk totalt

Maks. moment: 265 Nm v. 1500-3000 o/min. + 160 Nm

0-100 km/t.: 7,3 sek.

Rækkevidde på el: 42-46 km WLTP

Pris: Fra 594.980 kr.

Skattemæssig værdi: 489.003 kr.PræstationerneVolvo XC40 Twin Engine yder i alt 262 hk. 180 af disse kommer fra den trecylindrede turbobenziner, der også kaster 265 nm af sig.

Elmotoren bidrager med 160 nm, så XC40 Twin Engine har i alt 325 nm. Det er nok til at sende bilen fra stilstand til 100 km/t. på 7,3 sekunder. Har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Kun små kompromisser

Idet XC40 er bygget rundt om batteriet, betyder konverteringen til hybrid kun lidt for bilens praktiske egenskaber. Foran må plug-in-kørere undvære bilens ellers indbyggede skraldespand mellem forsæderne, og selve rummet mellem forsæderne er blevet lidt mindre rummeligt for at få plads til batteriet.

I bagageafdelingen har dobbeltbunden måttet lade livet, hvilket betyder, at man ikke har noget sted at gøre af hattehylden, når den afmonteres. Til gengæld må bilen trække hele 1800 kg.

Lydløs og bedre på vejen

Batteriet på 10,7 kWh betyder en mervægt på cirka 250 kg, men det sjove ved vægtforøgelsen er, at det faktisk gavner oplevelsen af bilen. En forhjulstrukket XC40 med trecylindret benzinmotor er en anelse levende og hoppende på vejen, mens plug-in-versionen har mere tyngde i undervognen. En stor del af oplevelsen skyldes formentlig også, at automatgearet er blevet af dobbeltkoblingstypen.

Der er syv trin, og ikke på noget tidspunkt i testkørslen satte gearkassen en fod forkert. Tværtimod er kræfterne lette at dosere, og det ekstra moment fra elmotoren gør, at bilen i de fleste situationer flytter sig ubesværet, uden at der geares ned. Det giver en meget tyst kørsel, hvor benzinmotoren stort set ikke kan høres. Kun ved forceret acceleration snerrer benzinmotoren. Rækkevidden på ren el er mellem 42 og 46 km.

Interiøret er der ikke ændret på, bortset fra at skærmen selvfølgelig indeholder menuer til at overvåge hybriddrift. Foto: Volvo

Nyt system til regenerering

Bilerne, vi prøver, er mere eller mindre håndbyggede eksemplarer, så derfor kan vi ikke sige noget om, hvordan Volvos nye regenereringssystem virker. Vi ved dog, at det betjenes via padles på rattet, men Volvo har fravalgt, at bilen skal have nogen egentlig kør-med-speederen-kun-mode.

El-biler med denne teknologi såsom Nissan Leaf kan køres udelukkende med speeder, der så bremser/regenererer så meget, at den fysiske bremsepedal kun sjældent benyttes.

Filosofien fra Volvo er, at man hellere ser chaufføren benytte den adaptive fartpilot frem for at gamble med afstanden til den forankørende, fordi der kan gå sport i ikke at benytte bilens fysiske bremsepedal.

Produktionen begynder i midten af november, og modellen leveres fra en beskatningspris på 489.003 kr., mens prisen er 594.980 kr., hvis man selv køber bilen. I begge tilfælde er det med Momentum-udstyr.

Til sammenligning koster en XC40 T4 med 190 hk benzinmotor 471.968 kr. i et tilsvarende udstyrsniveau, så merprisen for at køre plug-in er ganske betragtelig.

Avisen var inviteret til Sverige af Volvo.

Ulempen ved plug-in hybriden er, at merprisen er over 100.000 kr. i forhold til en sammenlignelig benzinversion. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Fra 10-15 millioner til uvished om AGFs regnskab: - Vi kan simpelthen ikke regne ud, hvilket resultatet vi ender med

Læserbrev

Læserbrev: - Kommer du og henter mig?

I min familie er opbakningen til et stærkt velfærdssamfund vokset ud af afhængighed. Min fars familie bærer nemlig på en arv, som ikke står i banken. Ikke at min fars familie er fattig. Farfar var en dygtig blikkenslager, og der stod gerne en Borgvardt eller Opel i garagen i selvbyggerhuset i udkanten af Viborg. Men der var også noget andet: Hunting-tons Sygdom, som er en modbydelig, genetisk betinget, arvelig, neurologisk sygdom. Desværre er den også uhelbredelig. Den kan minde om demens og svækker støt den syge, til modstandskraften er væk. Mange får symptomer i fyrrerne, men min egen far blev heldigvis først mærkbart syg, da han kom i tresserne. For et par år siden fungerede det ikke længere med at bo selv, og han flyttede på plejehjem. Det betyder også, at vi hører til de familier, som virkelig er mærket af dette forårs coronakrise. Min far kan ikke modtage besøg, vi kan ikke tage ham med på tur, og de løbende leverancer af smøger, blomster og søde sager må afleveres til personalet i indgangen. Det er ganske fornuftige forholdsregler, for min far, og sikkert mange af de øvrige beboere, er naturligvis i risiko for at blive alvorligt syge, hvis corona-virusset får lov at sprede sig på plejehjemmet. Men det er svært at forstå for en mand, der længes efter at komme ud og besøge sine børnebørn. "Kommer du og henter mig?", blev han ved med at spørge, da vi talte sammen i telefonen forleden. Men nej, Gamle, det gør jeg ikke. Vi må, ligesom resten af Danmark, gøre, hvad vores hjerne siger, er fornuftigt, i stedet for hvad vores hjerte siger, er det rigtige: Vi må slutte os til den imponerende, kollektive kraftanstrengelse, som danskerne i disse uger udfolder for at knække den smittekurve, som statsminister Mette Frederiksens pressemøder har indprentet i alle danskeres bevidsthed. Og nu tyder tallene på, at det er ved at lykkes, fordi vi i fællesskab agerer fornuftigt og holder sammen ved at holde afstand. Hvad min far angår, ved jeg, at han er i gode hænder. Han siger selv, at han aldrig har boet et bedre sted i hele sit liv. Det synes jeg måske nok, er en overdrivelse, men jeg er ikke i tvivl om, at personalet yder en omsorg, som gør, at jeg ikke er det mindste bekymret for, om han har det godt. Til mit held, og min fars glæde, har jeg ikke arvet genet for Huntington – risikoen er ellers 50/50. Men hvad ønsket om et stærkt velfærdssamfund angår, er jeg arveligt belastet. Og jeg tror, at den indsats, som danskerne nu yder i fællesskab, næres af, at vi – helt overvejende – føler, at vi er i samme båd. I et samfund som USA eller i Sydeuropa ville en familie som vores ikke have haft en chance for at betale for pleje og sundhedsydelser og samtidig opretholde den levestandard, vi kender i Danmark. Det kan kun lade sig gøre, fordi vi i Danmark har et system, hvor alle de raske og velstillede på solidarisk vis er med til at betale de syge og svages regning over skatten. På samme måde er det vigtigt, at de, som nu mister arbejdet på grund af coronakrisen, kan regne med forsørgelse og hjælp til at komme tilbage i job. Når det danske samfund i løbet af foråret lige så stille åbner igen, skal vi være klar til at investere vores opsparede velstand i at sætte gang i økonomien, så virksomhederne igen begynder at ansætte. Og så skal vi i øvrigt tage os tid til at være sammen med familie og venner. Jeg skal i hvert fald hente min far ud i solen. Det begynder vi snart at trænge til!

Aarhus

Hold afstand: Vi skal vænne os til at møde politiet i naturen

Annonce